Algemeen
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de opbrengsten het gemeentefonds, de lokale belastingen en opbrengsten uit deelnemingen. Daarnaast worden in de algemene dekkingsmiddelen enkele stelposten gehanteerd voor nog niet in de programma's verwerkte lasten stijgingen. Dit betreft prijsstijgingen, toekomstige kapitaallasten, nog te verdelen middelen voor zogenoemde taakmutaties in het gemeentefonds en de post voor onvoorziene uitgaven.
In dit onderdeel komen de volgende onderwerpen aan de orde: het gemeentefonds, de deelnemingen van de gemeente, de lokale heffingen en de algemene stelposten.
Trends
In de algemene dekkingsmiddelen zijn er drie belangrijke ontwikkelingen:
- de uitkering uit het gemeentefonds volgt pas met vertraging de ontwikkeling van zowel de inflatie als de intensiteit van de van de taken. Als gevolg hiervan is er niet alleen een zogenoemd Ravijn maar wordt ook nog eens elk jaar te weinig toegevoegd aan het gemeentefonds;
- na een reeks van jaren met lage rente is de rente op nieuw aan te trekken leningen alweer enkele jaren hoog. Dit werkt door in gestaag groeiende omslag rente omdat er sprake is van netto investeringen in Den Helder;
- de ruimte voor intensivering van de taken door nieuwe eisen of hogere inflatie moet gevonden worden binnen de eigen begroting en de ontwikkeling van eigen inkomsten.
Toelichting
Gemeentefonds
Meicirculaire 2024
Op 27 mei jongstleden is de meicirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd, de eerste circulaire van het jaar 2024. De meicirculaire geeft de vertaling van de voorjaarsnota van de Rijksoverheid.
De meicirculaire is belangrijk, omdat daarin de jaarlijkse loon- en prijsindex wordt aangepast naar het nieuwe boekjaar. Deze aanpassing van het accres (de jaarlijkse toe- en afname van het gemeentefonds) is bedoeld om de loon- en prijsstijgingen waar gemeenten mee te maken krijgen te compenseren.
Effect
De meicirculaire 2024 heeft voor Den Helder een meerjarig effect op het begrotingssaldo van circa € 5,4 miljoen positief. De in de begroting opgenomen indexatie bedraagt ruim € 6,6 miljoen. De meicirculaire biedt onvoldoende compensatie om de indexatie op te vangen. Als tegenmaatregel heeft het college ervoor gekozen om de compensatie voor prijsstijging op materiële uitgaven slechts gedeeltelijk toe te kennen en op inhuurbudgetten te schrappen. Hierdoor is het tekort in de meerjarenraming beperkt tot € 0,6 miljoen.
Nieuwe financieringssystematiek eerder ingevoerd
In de meicirculaire is de invoering van de nieuwe financieringssystematiek vervroegd naar 2024. Dit betekent dat de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 al is ingevoerd. Tot nu toe was het ingangsjaar 2027, wat zou leiden tot een terugval van middelen in 2026 van landelijk € 2 miljard ten opzichte van 2025. Daarom wordt 2026 ook wel het ravijnjaar genoemd.
De nieuwe financieringssystematiek levert een lager accres op dan de oude rekenmethode gebaseerd op cijfers van Centraal Economisch Plan. In 2024 compenseert het Rijk dit nadeel volledig, in 2025 voor ongeveer de helft.
Opschalingskorting afgeschaft
De opschalingskorting werd in 2015 ingevoerd als prikkel voor gemeenten om te fuseren. Het idee van het toenmalige kabinet was dat grotere gemeenten veel schaalvoordelen hebben en dus was een korting op het gemeentefonds gerechtvaardigd. Het fusiebeleid werd al snel losgelaten, maar de opschalingskorting, oplopend tot bijna € 1 miljard in 2025, bleef. Sinds 2020 is de opschalingskorting bevroren, maar deze zou in 2026 terugkeren. Dat is nu afgewend, waardoor het Rijk vanaf 2026 € 675 miljoen extra aan gemeenten uitkeert. Voor Den Helder is dat een bedrag van € 2,2 miljoen structureel. Helaas ging deze afschaffing wel gepaard met een nieuwe eenmalige korting op de uitkering voor 2025.
Lokale heffingen
De lokale heffingen bestaan uit de onroerende zaakbelasting, toeristen- en forensenbelasting. Op de lokale heffingen is een inflatiecorrectie van 3,5% toegepast in overeenstemming met de technische uitgangspunten van de begroting. Dit zorgt voor een stijging van de baten met een bedrag van € 560.000. Vanwege de omvang van de onroerende zaakbelasting vindt daar de grootste stijging plaats. Naast de inflatie correctie is er specifiek getoetst of de tarieven wel volledig kostendekkend zijn. Als maatregel om de verlaging van de uitkering uit het gemeentefonds op te vangen is specifiek aan de rioleringsheffing en de omgevingsvergunningen zowel de BTW als de kosten van de overhead in de tarieven betrokken.
Een nadere toelichting op de lokale heffingen vindt u in de Paragraaf Lokale heffingen.
Deelnemingen
Het betreft hier deelnemingen in de naamloze vennootschappen HVC, BNG Bank en Alliander. Daarnaast neemt de gemeente onder andere deel in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland, de BV Willemsoord en de Port of Den Helder en de Luchthaven. In de meerjarenraming is rekening gehouden met dividend vanuit de deelneming in de Port of Den Helder.
Financiering
Voor de financiering van de bezittingen en activiteiten van de gemeente zijn er verschillende langlopende geldleningen en een pakket aan afspraken inzake de rekening-courant. Het beleid hiervoor is toegelicht in de paragraaf financiering.
De actuele ontwikkeling is dat nieuw aan te trekken geldleningen een hoger rentepercentage kennen dan het bestaande pakket en dat de gemeente door de omvang van de investeringen nieuwe leningen moet aantrekken. De rentelasten van de nieuwe leningen verhogen de gemiddelde rente die de gemeente betaalt.
In de begroting is rekening gehouden met een nieuwe leningen voor een omvang van € 35 miljoen. Hiervan werd een deel aangetrokken in 2024.
Algemene baten en lasten
In het onderdeel algemene dekkingsmiddelen zijn de posten opgenomen die later aan de programma's worden toegevoegd. Het betreft de nog niet verdeelde taakmutaties uit het gemeentefonds en besparingen op verbonden partijen en een mogelijke verkleining van de organisatie als de korting op het gemeentefonds niet ongedaan wordt gemaakt.
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x €1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Lasten | 3.580 | 3.205 | 6.294 | 4.740 | 5.130 | 5.197 |
Belastingen | 619 | 698 | 723 | 723 | 723 | 723 |
Deelnemingen | 51 | 30 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Financiering | 2.662 | 2.487 | 4.152 | 4.135 | 4.120 | 4.113 |
Algemene baten en lasten | 248 | -10 | 1.266 | -270 | 135 | 208 |
Baten | -169.005 | -175.046 | -183.182 | -176.555 | -178.163 | -178.270 |
Gemeentefonds | -150.234 | -155.393 | -162.004 | -153.891 | -155.159 | -155.162 |
Belastingen | -15.092 | -15.975 | -16.535 | -16.935 | -16.935 | -16.935 |
Deelnemingen | -1.002 | -1.058 | -1.058 | -1.058 | -1.158 | -1.258 |
Financiering | -2.676 | -2.513 | -4.073 | -4.354 | -4.594 | -4.627 |
Algemene baten en lasten | -107 | 487 | -317 | -317 | -289 | |
Saldo van baten en lasten | -165.425 | -171.842 | -176.888 | -171.814 | -173.033 | -173.073 |
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Exploitatie | ||||
Administratieve wijzigingen | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | -73 | -1.594 | -2.055 | 2.233 |
Autonome ontwikkelingen | -5.713 | -5.240 | -4.084 | -4.022 |
Gemeentefonds: meicirculaire 2024 | -5.437 | -5.383 | -5.356 | -5.328 |
In de meicirculaire wordt de jaarlijkse loon- en prijsindex aangepast naar het nieuwe boekjaar. Deze aanpassing is bedoeld om de loon- en prijsstijgingen waar gemeenten mee te maken krijgen te compenseren. De meicirculaire biedt onvoldoende compensatie om de in Den Helder toegepaste indexatie op te vangen. Een verdere toelichting over de meicirculaire vindt u bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen. | ||||
Rente leningen | 974 | 1.073 | 1.328 | 1.328 |
Vanwege de geplande investeringen binnen de gemeente Den Helder is het noodzakelijk nieuwe leningen aan te trekken. Naar verwachting zal er in 2024 € 25 miljoen en in 2025 nog eens € 10 miljoen lang vreemd vermogen aangetrokken moeten worden. Door de gestegen rentepercentages op de geld- en kapitaalmarkt levert dat extra lasten op voor de gemeente. Daar staat tegenover dat de gemeente voor het schatkistbankieren rente gaat ontvangen. De rentelasten worden door middel van een rente omslagpercentage doorberekend aan de activa en de grondexploitaties. Het rente omslagpercentage voor de activa bedraagt nu 0,9% (was 0,5%) en voor de grondexploitaties is het percentage gestegen van 0,7 naar 0,8. | ||||
Vrijval als gevolg van vertraagde investeringen | -1.250 | -930 | -56 | -22 |
De investeringsuitgaven verlopen minder snel dan geraamd in de begroting 2024. Deze vertraging zorgt voor lagere rente en afschrijving dan opgenomen. | ||||
Maatregelen | -1.650 | -2.180 | -2.280 | |
Besparing kosten verbonden partijen | -750 | -750 | -750 | |
De verbonden partijen met een publiekrechtelijke relatie worden via een opdracht gevraagd om te besparen. We rekenen op een bijdrage van 5% over de jaarlijkse last van € 15 miljoen. Dit betreft: de GGD, de Veiligheidsregio en de Omgevingsdienst. Ook aanpassingen bij verbonden partijen gepaard kunnen gaan met frictiekosten. Deze worden beoordeeld bij de kadernota 2026 van de verschillende partijen. | ||||
Dividend | -100 | -200 | ||
Een optie is om in de begroting rekening te houden met een dividenduitkering van Den Helder Airport en/of Port of Den Helder. Voorwaarde is winst en dat die winst kan worden onttrokken (beoordeling is aan bestuurder en RvC). Dit is afhankelijk van het bedrijfsresultaat. | ||||
Leningen Helder Vastgoed | -430 | -430 | ||
Gemeente en Woningstichting Den Helder gaan in overleg over een nieuwe tranche in de leningenportefeuille van Woningstichting/Helder Vastgoed. De vergoeding/risicopremie daarop vanaf 2026 is hier opgenomen. De sociale woningbouw van Woningstichting Den Helder staat hierbuiten. De financiering van de sociale huursector loopt via het Waarborgfonds sociale woningbouw. De gemeente heeft hier een achtervangfunctie zonder dat er opbrengsten tegenover staan. | ||||
Minder knaken is een kleinere taak | -500 | -500 | -500 | |
De lagere uitkering uit gemeentefonds wordt populair gesteld vertaald in 'Minder knaken = minder taken'. In de praktijk laat dit zich niet eenvoudig vertalen. De gemeente kan niet hele taakgebieden wegstrepen. Toch wordt de koppeling gemaakt en zal als de korting op het gemeentefonds ongewijzigd blijft gericht gekeken worden waar de ambtelijke organisatie kan worden verkleind door activiteiten te stoppen. | ||||
Verhoging OZB | -400 | -400 | -400 | |
De OZB tarieven worden met ingang van 2026 verhoogd met structureel 2,5% bovenop inflatie. De verhoging vindt plaats bij de start van de Ravijn-jaren en levert een extra opbrengst van € 400.000 structureel. De verhoging is conform het bij de begrotingsbehandeling aangenomen amendement 7.13. | ||||
Totaal exploitatie | -5.786 | -8.484 | -8.320 | -8.535 |
Reserves | ||||
Totaal reserves | ||||
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen | -5.786 | -8.484 | -8.320 | -8.535 |