Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Algemeen

Deze paragraaf biedt op basis van een risicoanalyse en een overzicht van financiële kengetallen inzicht in de financiële positie van de gemeente Den Helder. Het in de paragraaf uitgezette beleid en de weging van de verschillende risico's wordt in het laatste kwartaal van 2024 geëvalueerd.
Deze evaluatie is onder andere gericht op:
- de soms subjectieve bepaalde risico's
- het nut van de weging dat niet alle risico's zich gelijktijdig zullen voordoen
- het meetellen van een algemeen bedrag voor risico's
De evaluatie wordt besproken met zowel de auditcommissie als de accountant. Daarna kan het bijgestelde beleid al worden opgenomen in de jaarstukken over het jaar 2024. De huidige paragraaf is nog ongewijzigd in opzet en doorrekening.   

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is het vermogen om risico's te kunnen opvangen, die niet op een andere wijze zijn afgedekt. Het weerstandsvermogen wordt bepaald door de verhouding weerstandscapaciteit aan de ene kant en de risico's aan de andere:

  1. De weerstandscapaciteit betreft de beschikbare middelen en mogelijkheden om niet begrote en onvoorziene kosten (risico's) op te vangen.
  2. De risico's die we noemen en opnemen, zijn de risico's van materiële betekenis. De berekening is als volgt: beschikbare weerstandscapaciteit / benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico's.

We willen over een toereikend weerstandsvermogen beschikken om te voorkomen dat iedere financiële tegenvaller ons dwingt tot bezuinigingen, of ten koste gaat van bestaande taken. In het coalitieakkoord is een minimumpositie van 1,0 afgesproken.
De beoordeling van de ratio en de te nemen maatregelen zijn in de volgende tabel weergegeven:

Ratio
weerstandsvermogen

Betekenis

Beheersmaatregel

>2,0

Uitstekend

Mogelijk om extra risico's te nemen/investeren

1,4 -< 2,0

Ruim voldoende

Weerstandscapaciteit hoeft niet te worden vergroot

1,0 -< 1,4

Voldoende

Consolideren weerstandscapaciteit en risico's

0,8 -< 1,0

Matig

Weerstandscapaciteit verhogen op middellange termijn

0,6 -< 0,8

Onvoldoende

Weerstandscapaciteit verhogen op korte termijn

< 0,6

Ruim onvoldoende

Bezuinigen en risico's mijden

Risico's
Per risico kijken we wat deze financieel voor ons betekent als deze zich voordoet. Ook de frequentie in de tijd is een wegingsfactor. Al deze beoordelingen resulteren in een risicoscore. Hieronder het overzicht van de rekenpercentages die horen bij de risicoscores. 

Frequentie voordoen kans

Kans-percentage

Minder dan of 1 keer per 10 jaar

5

Een keer per 5 - 10 jaar

10

Een keer per 2 – 5 jaar

25

Een keer per 1 – 2 jaar

50

Een of meer keer per jaar

100

 Risicobedrag = rekenpercentage per risico x maximaal financieel gevolg.

Het weerstandsvermogen (de verhouding van de weerstandscapaciteit ten opzichte van het risicobedrag van de gemeente) geeft de volgende uitkomst:

 Bedragen x € 1.000

2024

2025

2026

2027

2028

Weerstandscapaciteit

21.589

17.947

17.267

17.607

17.876

Risico's

7.275

7.275

7.275

7.275

7.275

Weerstandsratio

            3,0

            2,5

            2,4

            2,4

            2,5

De weerstandscapaciteit is gelijk aan de algemene reserve plus 4 maal in de begroting opgenomen post voor onvoorzien (€ 5.000)
De risico's kunnen als volgt worden samengevat:

Omschrijving risico
Bedragen x € 1.000

Max. risico

Totaal risico

Garantstellingen zonder achtervang

61.704

897

Garantstellingen met achtervang WSW

212.493

2.126

Geldleningen

71.270

1.315

Overige risico's

16.877

7.600

Totaal

388.863

11.938

Factor voordoen alle risico's tegelijk 40%

4.775

Basisbedrag voor overige risico's

2.500

Totaal risicobedrag

7.275

Risico's

De omvangrijkste risico zijn:
De waardering van de deelneming in de BV Willemsoord;
De afwijkingen in het sociaal domein veroorzaakt door groei van de cliënten en de ontwikkeling van prijzen;
De te beperkte groei van het gemeentefonds voor de ontwikkeling van prijzen en taakintensiteiten;
De kosten van mogelijke planschades en de achterblijvende kosten van bestuursdwang.

Omdat in de verbonden partijen zich specifieke risico's voordoen lichten wij die hieronder nader toe.
Voor de overige risico's geldt de algemene beschrijving welke eens per jaar in de jaarstukken worden geactualiseerd.

Exploitatie Willemsoord/Stichting Erfgoed Den Helder

In 2019 is besloten om belangrijke onderdelen van het erfgoed in Den Helder onder te brengen bij de Stichting Erfgoed Den Helder (SEDH). Het betreft delen die in beheer zijn bij de SEDH en bij Willemsoord bv (WObv). WObv bleef als 100% deelneming van de gemeente als afzonderlijke (vastgoed) Bv bestaan, terwijl het beheer en het personeel werd ondergebracht bij de stichting Erfgoed, waarmee de gemeente een subsidierelatie onderhoudt. Omdat het in stand houden van het monumentale erfgoed meer kost dan vooraf ingeschat heeft adviesbureau Panteia eind 2023 een onderzoek uitgevoerd naar de voorwaarden die nodig zijn om het erfgoed in stand te houden. Naar aanleiding hiervan worden organisatorische aanpassingen doorgevoerd en vanaf 2025 extra (financiële) middelen beschikbaar gesteld boven op de bestaande gemeentelijke bijdrage. De structurele bijdrage van gemiddeld € 1 miljoen en het onderbrengen van het vastgoed (incl. Fort Kijkduin en Westoever) en personeel van Stichting Erfgoed bij WObv vormt de basis voor het in standhouden en ontwikkelen van het monumentaal erfgoed. Met de gemeentelijke bijdrage zal o.a. het beheer van de (publieke) onderhoudstaken op Willemsoord worden uitgevoerd.  De stichting Erfgoed blijft in afgeslankte vorm bestaan en zal hoofdzakelijk vrijwilligersactiviteiten omvatten. Ook heeft de gemeentelijke accountant aangegeven dat de gemeentelijke balanswaarde van Willemsoord Bv niet meer in verhouding staat tot de waarde van het vastgoed. Afhankelijk van de definitieve uitkomsten van het onderzoek naar de Stichting Erfgoed en Willemsoord zal mogelijk een (substantieel) deel van de balanswaarde van de gemeentelijke deelneming moeten worden afgeboekt tot maximaal een bedrag van € 5,5 miljoen).

Port of Den Helder NV

In de afgelopen jaren is de bedrijfsvoering van Port of Den helder (PoDH) onderdeel geweest van de risicoparagraaf van de gemeente. Met de eind 2022 tussen gemeente en PoDH afgesloten SLA- overeenkomst, waarbij een gemeentelijke bijdrage wordt verstrekt in zowel de kosten van het onderhoud van de (publieke) kunstwerken en de jaarlijkse kosten van de (wettelijke verplichte) nautische taken, kan gesteld worden dat de financiële positie van PoDH is versterkt en van toekomstige risico’s vanuit de reguliere bedrijfsvoering in zeer beperkte mate nog sprake is.

Luchthaven Den Helder BV  

De luchthaven bevindt zich in een transitieperiode. Inkomsten gerelateerd aan de olie- en gaswinning nemen af. De inkomsten uit windenergie op zee zijn nog onvoldoende om dit gat te dichten. Deze situatie duurt naar verwachting tot minstens 2030. In de tussenliggende periode wordt ingezet op positionering van Den Helder airport als nationale helikopter luchthaven om zo voldoende vliegbewegingen te behouden. Door ook de “fixed-wing” capaciteiten van de luchthaven breder in te zetten vindt verdere diversificatie van de dienstverlening plaats. In 2022 is, na een onttrekking aan de kapitaalreserve van Den Helder Airport, tussen de vennoten afgesproken om tot een aanpassing van de juridische structuur van Den Helder Airport te komen, gericht op een meer gelijkwaardige risicoverdeling tussen de vennoten. De gesprekken over de voorwaarde waaronder dit geschiedt lopen nog waardoor de structuur nog niet is aangepast. In de afgelopen periode hebben gesprekken met het Rijks vastgoed Bedrijf (RvB) plaatsgevonden over de afdracht van het civiel medegebruik van de luchthaven.
Medio 2024 heeft de staatssecretaris van defensie aangekondigd dat de vergoeding voor het medegebruik van de luchthaven fors zal worden verhoogd en jaarlijks geïndexeerd. Deze verhoging wordt ingegeven door de verplichting om een marktconforme vergoeding te vragen, zoals voorgeschreven door de Wet Markt en Overheid.
De verhoging van de te betalen vergoeding is voor DHA dusdanig dat zonder concreet toekomstperspectief deze (nieuwe) financiële verplichting onhoudbaar is. Het voortbestaan van (het civiele deel) van de luchthaven komt in het geding tenzij DHA door het ontwikkelen van nieuwe activiteiten en investeringen in staat is de financiële positie van de luchthaven te versterken. Een mogelijke oplossingsrichting kan worden gevonden in samenwerking met de provincie Noord-Holland, het ministerie van Defensie en andere relevante ministeries.

Geprognosticeerde meerjarenbalans

In de geprognosticeerde meerjarenbalans is de ontwikkeling voor de komende vier jaar op hoofdlijnen weer gegeven. Bij deze ontwikkeling hoort een korte toelichting.

Als gevolg van de meerjareninvesteringsraming nemen de materiële vaste activa met ruim 20% toe. De toename laat zien dat begrote investeringen duidelijk hoger liggen dan de jaarlijkse afschrijvingen. De onderliggende oorzaak hiervan is dat er grote vervangingsinvesteringen plaatsvinden op het areaal dat veelal meer dan 40 jaar geleden is aangelegd.
De voorraad onderhanden werk hangt samen met de lopende grondexploitaties. Deze grondexploitaties worden binnen de periode 2024-2028 afgerond, de waarde daalt hierdoor sterk.
Als tegenhanger hiervan stijgt de omvang van de onderhandse leningen.

In het verloop van de algemene reserve is zijn de tekorten in 2025 en 2026 en de overschotten in de jaren 2027 en 2028 opgenomen op de regel Resultaat jaarrekening.

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2025

31-12-2026

31-12-2027

31-12-2028

Vaste activa

Immateriële vaste activa

28.055

27.355

26.655

25.955

25.255

Materiële vaste activa

163.273

179.273

189.273

193.273

207.273

Financiële vaste activa

91.586

91.586

91.586

91.586

91.586

Totaal vaste activa

282.914

298.214

307.514

310.814

324.114

Vlottende activa

Onderhanden werk

10.904

10.904

8.404

5.904

904

Overige voorraden

11

11

11

11

11

Vorderingen

20.221

15.221

15.221

15.221

15.221

Liquide middelen

968

1.000

1.000

1.000

1.000

Overlopende activa

7.246

7.246

7.246

7.246

7.246

Totaal vlottende activa

39.350

34.382

31.882

29.382

24.382

Totaal activa

322.264

332.596

339.396

340.196

348.496

Vaste passiva

Eigen vermogen

Algemene reserve

21.569

23.139

23.139

23.139

23.139

Bestemmingsreserve

35.328

33.811

32.848

31.900

31.162

Resultaat jaarrekening

1.570

-3.642

-4.324

-3.984

-3.735

Vreemd vermogen

Voorzieningen

10.495

11.235

12.292

13.308

14.450

Onderhandse leningen

218.370

227.251

234.639

235.031

242.678

Vaste schulden

17

17

17

17

17

Totaal vaste passiva

287.349

291.811

298.612

299.412

307.711

Vlottende passiva

Liquide middelen

Kortlopende schulden

13.430

19.300

19.300

19.300

19.300

Overlopende passiva

21.484

21.484

21.484

21.484

21.484

Totaal vlottende passiva

34.914

40.784

40.784

40.784

40.784

Totaal passiva

322.264

332.596

339.396

340.196

348.496

Kengetallen

Kengetallen

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarig

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Structurele exploitatieruimte

1

0

0

0

0

0

Solvabiliteitsratio

23

15

20

20

20

20

Netto schuldquote

77

87

99

105

105

108

Netto schuldquote (1)

48

50

75

81

81

84

Grondexploitatie

4

3

3

2

0

0

Belastingcapaciteit

98

97

98

99

99

99

(1) gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

Het BBV verplicht gemeenten om een zestal kengetallen op te nemen. Deze kengetallen geven een beeld van de financiële situatie van de gemeente. Normen voor deze kengetallen zijn er niet omdat deze in de onderlinge samenhang moeten worden bekeken en een uitvloeisel zijn van het door een gemeente gevoerde beleid. Hieronder volgt een korte uitleg over de kengetallen
Structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte laat zien of de begroting in meerjarig opzicht structureel sluitend is. Wanneer dit cijfer negatief is, betekent het dat het structurele deel van de begroting onvoldoende ruimte biedt om de lasten te blijven dragen. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.

De meerjarenbegroting laat zien dat de structurele lasten onvoldoende worden afgedekt met structurele baten.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar (langlopende) financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger dit percentage is, hoe gunstiger dit is voor de financiële weerbaarheid. De solvabiliteitsratio wordt voor 2025 geprognosticeerd op 15%, door de toezichthouder wordt 20% gezien als kritische waarde.

Netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen (totaal aan gemeentelijke baten). Het geeft dus een indicatie van de omvang van de schulden ten opzichte van de jaarlijkse baten. De schuldquote stijgt om twee redenen: ten eerste door de omvang van de investeringen waarvoor nieuwe leningen aangetrokken moeten worden. En ten tweede door de verlaging van de baten in 2026 door de daling van de uitkering uit het gemeentefonds.
In de begroting van Den Helder geldt als eerste toets dat de structurele lasten van de leningen portefeuille past binnen de structurele begrotingsruimte. Dit is het geval, een deel van de hogere lasten werkt door op de heffingen dit betreft de lasten voor investeringen in de riolering.
De quote van Den Helder valt in de categorie 90-130%, dit is een neutrale signaleringswaarde voor dit kengetal.

Grondexploitatie
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale baten. De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Naarmate deze inkomsten verder in de toekomst zijn brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. De waarde van de grondexploitatie ten opzichte van het totaal van baten van de gehele exploitatie, is relatief laag. In de looptijd van de meerjarenraming wordt voorzien dat de huidige grondposities kunnen worden afgesloten. Op dit onderdeel wordt relatief weinig risico gelopen. De risico's in de grondexploitaties zijn meegewogen in de bepaling van de risico's die worden gepresenteerd in de paragraaf weerstandsvermogen.

Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht in hoe de belastingdruk van gemeenten zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Het getal 97 geeft aan dat de gemeentelijke belastingdruk in 2024 van € 912 lager ligt dan het landelijk gemiddelde van 2023 namelijk € 944 (100%). Het landelijk gemiddelde voor 2024 is € 994.
Voor de waarde 2025 houden we rekening met een gemiddelde stijging van 3,5% van het landelijk gemiddelde waardoor dit uitkomt op € 1028. Den Helder raamt lasten voor € 1.003, oftewel 98%.

In de meerjarenraming wordt momenteel rekening gehouden met een stijging naar 98% van het landelijk gemiddelde in 2026.
Oordeel totaalbeeld
Het beeld is dat Den Helder binnen het toetsingskader van de toezichthouder geen bijzondere aandacht behoeft te krijgen. De meest kritische score is solvabiliteit van 20%. Gelet op het beleid om de stad te versterken en de daarvoor benodigde investeringen is het logisch dat er druk staat op de kengetallen. De verlaging van de rijksbijdrage via het gemeentefonds versterkt deze druk. Er is weinig ruimte om de solvabiliteit op een duurzaam hoger percentage te krijgen. De verbetering van het eigen vermogen wordt telkens opnieuw betrokken bij de gewenste verbeteringen in de stad en de daarbij benodigde gemeentelijke bijdrage.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2024 15:42:34 met de export van 09/23/2024 15:39:52