Programma's

Overhead

Overhead

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenbegroting

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Totaal overhead

29.778

31.502

27.869

27.272

27.302

27.209

Totaal omzet

268.956

267.989

267.074

254.808

253.579

253.882

In % van de omzet

11,07%

11,75%

10,44%

10,70%

10,77%

10,72%

Algemeen

In het onderdeel Overhead worden de kosten van de ondersteunende processen gepresenteerd conform de richtlijnen BBV. Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen.
De overheadfuncties staan niet rechtstreeks ten dienste van de externe producten zoals opgenomen in de programma's. In een beperkt aantal gevallen is er sprake van toerekening van de inzet van de overheadfuncties. Dit vindt plaats voor de volgende zaken:
- grondexploitaties en projecten die worden bekostigd met middelen van derden;
- dienstverlening aan overige overheden;
- heffingen voor specifieke producten zoals de rioolheffing, de afvalstoffenheffing, de omgevingsvergunningen.

In het overzicht van de kosten is ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 een wijziging doorgevoerd. Er is kritisch naar de toerekening aan producten. Dit o.a. naar aanleiding van de uitkomsten in de benchmark waarin de kosten per inwoner 2023 significant hoger waren dan bij vergelijkbare gemeenten.
Naar aanleiding hiervan zijn de volgende verschuivingen verwerkt:
- de lasten van de brandweerkazerne zijn verschoven van overhead naar crisisbeheersing;
- de lasten van de opgavemanagers van de grote projecten zijn toegerekend aan de taakvelden waarvoor de opgavemanagers actief zijn;
- de kosten van de eenheid debiteurenbeheer sociaal domein zijn toegerekend aan het sociaal domein;
- de ICT kosten voor specifieke producten zijn toegerekend aan deze producten;
- de kosten van de Vereniging Nederlandse Gemeenten zijn toegerekend aan het taakveld bestuur.

Overhead tarief
Voor de toerekening van overhead aan specifieke projecten is opnieuw bepaald wat de lasten per uur zijn. Hiervoor is het totaal aan kosten van de overhead gedeeld door de direct productieve formatie.
Het uurtarief 2025 is vastgesteld op € 52,68.

Dit tarief wordt ook toegepast op projecten die in de loop van 2025 worden gestart met middelen van derden, tenzij de extra voorschriften toerekening van personeel en overhead niet toestaan.

Ontwikkeling van de overhead
In de meerjarenraming daalt de omvang van het saldo van de overhead van € 27,9 miljoen in 2025 naar € 27,2 miljoen in 2028. Ondanks deze daling stijgt de overhead in dezelfde periode met 0,2% als deze wordt uitgedrukt in een percentage van de omzet. De oorzaak hiervan is abrupte daling in 2026 van de uitkering uit het gemeentefonds en de lagere inzet van incidentele middelen uit reserves,

Overhead

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenbegroting

Bedragen x €1.000

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

31.421

33.195

30.419

29.687

29.633

29.514

Overhead

31.421

33.195

30.419

29.687

29.633

29.514

Baten

-1.643

-1.693

-2.550

-2.415

-2.331

-2.305

Overhead

-1.643

-1.693

-2.550

-2.415

-2.331

-2.305

Saldo van baten en lasten

29.778

31.502

27.869

27.272

27.302

27.209

Begroting

Meerjarenbegroting

2025

2026

2027

2028

Exploitatie

Administratieve wijzigingen

Technische financiële ontwikkelingen

-1.962

-1.873

-1.728

-1.689

Autonome ontwikkelingen

159

116

143

111

Beveiliging Stadhuis

180

180

180

180

De kosten voor de beveiliging van de nieuwe huisvesting zijn in 2024 incidenteel opgenomen in afwachting van een evaluatie. Na negen maanden gebruik blijkt dat de beveiliging structureel moet worden ingezet. Dit vergt een verhoging met € 180.000.

Lagere FLO Veiligheidsregio

-21

-64

-37

-69

Lagere kosten Veiligheidsregio in verband met de (lagere) prognose van de FLO kosten overgangsrecht 2024-2041.

Maatregelen

-500

-600

-700

Organisatie Ontwikkeling

-500

-600

-700

De ambtelijke organisatie zit in een fase van ontwikkeling met als doel effectiever en efficiënter te werken binnen de regionale context. Dit gaat vooral om efficiëntere inzet van menskracht en het zoveel mogelijk beperken van externe inhuur. De inzet van adviesbureaus vindt vooral plaats in relatie tot beleidsvraagstukken en met inzet van de daarbij behorende middelen.
Uitgangspunt is dat met een investering aan de voorkant dit tot een besparing kan leiden vanaf 2026. Een voorstel voor de uitwerking van deze investeringsbijdrage (frictiekosten en/of ondersteunende faciliteiten/ICT) is nog in voorbereiding.

Totaal exploitatie

-1.802

-2.257

-2.186

-2.279

Reserves

Technische financiële ontwikkelingen

-197

-197

-197

-197

Totaal reserves

-197

-197

-197

-197

Totaal programma Overhead

-1.999

-2.453

-2.383

-2.475

Toelichting

Deze pagina is gebouwd op 12/17/2024 16:28:47 met de export van 12/17/2024 16:23:42