Algemeen
De gemeente Den Helder werkt op vele fronten samen. Binnen dit scala aan samenwerkingsvormen zijn verbonden partijen de (zelfstandige) organisaties waaraan de gemeente zich bestuurlijk én financieel verbonden heeft. Een verbonden partij komt tot stand wanneer een publiek belang aan de orde is bij de uitvoering van een taak, die de gemeente niet per se zelf hoeft uit te voeren, en andere instrumenten, zoals inkoop of subsidie, niet toereikend zijn. Het heeft in dat geval een meerwaarde om een zelfstandige organisatievorm te kiezen die het beste past bij de publieke taak. En deze taak bepaalt dan of een publiekrechtelijke, of een privaatrechtelijke organisatie passend is.
De definitie van een verbonden partij, zoals opgenomen in het BBV luidt als volgt: ‘een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de provincie of de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft’.
Publiekrechtelijke organisaties zijn de gemeenschappelijke regelingen die op grond van de Wet Gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in het leven zijn geroepen.
Privaatrechtelijke organisaties zijn, onder andere, stichtingen, vennootschappen en verenigingen en vinden hun wettelijke bepalingen in het Burgerlijk Wetboek.
Een gemeente heeft een bestuurlijk belang als zij zeggenschap heeft, dit kan door:
- Het hebben van een zetel in het bestuur door een vertegenwoordiger van de gemeente, of
- Het hebben van stemrecht.
Een gemeente heeft een financieel belang als zij middelen ter beschikking heeft gesteld die:
- verloren gaat in geval van faillissement van de verbonden partij (leningen/aandelenkapitaal) en/of:
waarvoor de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden (borgstellingen/garanties).
Relevante beleidskaders
- Het beleidskader Verbonden partijen (vastgesteld, juni 2018)
- Informatievoorziening door gemeenschappelijke regelingen (vastgesteld 22 januari 2018)
Overzicht verbonden partijen:
In de onderstaande tabel worden alle verbonden partijen weergegeven.
Uit de tabel blijkt het aandeel van de gemeente in de partij en de bijdrage die in de begroting is opgenomen.
Tevens is zichtbaar de verantwoordelijk portefeuillehouder, het omvang van de deelneming van de gemeente in risicodragend kapitaal (gestorte aandelen en agio). Tot slot is een risicoduiding opgenomen.
De partijen zijn elk afzonderlijk uitgebreid toegelicht (inclusief beschrijven van het algemene doel) in de bijlage verbonden partijen .
Risicoduiding verbonden partijen
In de tabel is met een letter aangegeven welke risicobeeld de gemeente heeft bij de verbonden partijen.
A De verbonden partij heeft geen verbijzonderd risico. De bijdrage aan de partij is onderdeel van de begroting van de gemeente en er is geen risicodragend kapitaal ingebracht. Veelal is er sprake van een gemeenschappelijke regeling.
B De verbonden partij is een BV of NV, de gemeente heeft een financieel belang en de partij is gezond.
C De verbonden partij is een BV of NV, de gemeente heeft een financieel belang en het ingebrachte risicodragende kapitaal staat onder druk. Er is sprake van een bijzonder risico.
In deze paragraaf staan we apart stil bij de benadering van de verbonden partijen met risicoclassificatie C. Dit betreft:
- Willemsoord/Stichting Erfgoed Den Helder
- Zeestad
- Luchthaven Den Helder BV/Den Helder Airport CV.
Overzicht verbonden partijen | Progr. | Portefeuille | Aandeel | Begroting 2025 | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Risico |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Gemeenschappelijke Regelingen | |||||||
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland (GrGA) | 2 | N. Nanning | 25% | 9.977 | 350 | 2.969 | A |
Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord | 3 | J. de Boer | 9% | 4132 | 5.333 | 42.613 | A |
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) | 4 | F. Camara | 12,5% | 301 | 355 | 1.071 | A |
GGD Hollands Noorden | 4 | P. de Vrij | 8,1 % | 3310 | 2.110 | 23.835 | A |
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) | 3 | M. Zuiddam | 5,6% | 1069 | 4.188 | 5.837 | A |
Cocensus | 1 | P. van Diepen | 7,1% | 986 | 489 | 16.188 | A |
Stichtingen en Verenigingen | |||||||
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) | 1 | n.v.t. | 0,3% | 94 | 56.306 | 92.686 | A |
Deelnemingen Den Helder (BV's, NV's en CV's) | |||||||
Ontwikkelings- en Exploitatiemaatschappij Willemsoord BV | 3 | N. Nanning | 100% | 0 | 5.055 | 5.846 | C |
NV Port of Den Helder | 3 | F. Camara | 100% | 700 | 24.912 | 32.751 | B |
Luchthaven Den Helder BV | 3 | F. Camara | 100% | 0 | 0 | 0 | C |
Zeestad CV | 3 | P. Bais | 49,5% | 0 | 0 | 68.025 | C |
Zeestad BV | 3 | P. Bais | 50% | 0 | 18 | 0 | C |
Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland Noord | 3 | T. Augustijn | 5,9% | 155 | 1204 | 3628 | A |
ROM Inwest | 3 | T. Augustijn | 5,2% | 22 | 0 | 0 | A |
NV HVC | 4 | P. van Diepen | 3,8% | 0 | 231.154 | 928.387 | A |
Bank Nederlandse gemeenten | 5 | P. van Diepen | 0,4% | 0 | 470.000 | 110.500.000 | A |
Overige | |||||||
Mobipunten | 3 | T. Augustijn | 33% | 15 | 0 | 0 | A |
Willemsoord BV./Stichting Erfgoed Den Helder
In 2019 is besloten om belangrijke onderdelen van het erfgoed in Den Helder onder te brengen bij de Stichting Erfgoed Den Helder (SEDH). Het betreft delen die in beheer zijn bij de SEDH en bij Willemsoord bv (WObv). WObv bleef als 100% deelneming van de gemeente als afzonderlijke (vastgoed) Bv. bestaan, terwijl het beheer en het personeel werd ondergebracht bij de stichting Erfgoed, waarmee de gemeente een subsidierelatie onderhoudt. Omdat het in stand houden van het monumentale erfgoed meer kost dan gedacht heeft adviesbureau Panteia eind 2023 een onderzoek uitgevoerd naar de voorwaarden die nodig zijn om het erfgoed in stand te houden. Naar aanleiding hiervan worden organisatorische aanpassingen doorgevoerd en vanaf 2025 extra (financiële) middelen beschikbaar gesteld boven op de bestaande gemeentelijke bijdrage. De structurele bijdrage van gemiddeld € 1 miljoen en het onderbrengen van het vastgoed (incl. Fort Kijkduin en Westoever) en personeel van Stichting Erfgoed bij WObv vormt de basis voor het in standhouden en ontwikkelen van het monumentaal erfgoed. Met de gemeentelijke bijdrage zal o.a. het beheer van de (publieke) onderhoudstaken op Willemsoord worden uitgevoerd. De stichting Erfgoed blijft in afgeslankte vorm bestaan en zal hoofdzakelijk vrijwilligersactiviteiten omvatten.
Zeestad BV/CV
In 2007 is Zeestad als zelfstandige ontwikkelbedrijf opgericht. Zeestad is betrokken bij de stedelijke vernieuwing van Den Helder voor de plangebieden Stadshart, Stelling van Den Helder en Nieuw Den Helder Centrum. De onderhanden projecten in deze gebieden, waarbij de provincie als subsidieverstrekker betrokken is, naderen de voltooiing. De provincie Noord-Holland, de gemeente Den Helder en Zeestad BV zijn de aandeelhouders van Zeestad CV. Met de provincie als aandeelhouder worden gesprekken gevoerd over de toekomstige structuur van Zeestad. Omdat ook de gemeentelijke organisatie vanuit het opgavegericht werken in ontwikkeling is, is het moment gekomen te bepalen hoe Zeestad in een 2.0 versie kan worden voortgezet. In het tweede kwartaal 2025 wordt hierover een voorstel gedaan. Voor de voorbereiding en realisatie van de onderhanden projecten is in de begroting dekking opgenomen. De belangrijkste hiervan zijn:
- Zone stadspark van station tot dijk.
In dit gebied werken gemeente, Helder Vastgoed Bv/Woningstichting en Zeestad gezamenlijk aan de ontwikkeling van een stadspark as tot aan de zeedijk. Hiermee wordt de relatie van de stad met de zee gelegd en ontstaat een aantrekkelijk woonmilieu aan het park.
- Winkelhart.
Dit project omvat de omvorming van het voormalige V&D-pand tot een nieuw woon-en winkelgebied. Het huidige winkelcentrum “Kroonpassage” maakt onderdeel uit van de plannen.
- Willemsoord Zuid.
In het uitwerkingsplan stadshart 2008 is opgenomen dat er een nieuwe fiets/voetgangersbrug komt die de kop van de Beatrixstraat met Willemsoord verbindt. Ook wordt het entreegebied van Willemsoord getransformeerd zodat het past bij het maritieme en cultuurhistorische karakter van Willemsoord
Luchthaven Den Helder BV/Den Helder Airport CV
De financiële vermogenspositie van Luchthaven Den Helder BV (LDH) is In de afgelopen jaren relatief goed geweest, met de kanttekening dat deze als gevolg van toekomstige verslechterende resultaten van haar (50%) dochteronderneming Den Helder Airport (DHA) in de nabije toekomst kan verslechteren. Deze verslechtering wordt ingegeven door het dalend aantal vliegbewegingen in de olie & gas (offshore) industrie en de sinds medio 2022 lopende onderhandelingen met het Rijksvastgoedbedrijf (RvB) over een nieuw af te sluiten gebruiksovereenkomst m.b.t. het medegebruik van de luchthaven.
Medio 2024 heeft de staatssecretaris van defensie aangekondigd dat de vergoeding voor het medegebruik van de luchthaven, met terugwerkende kracht vanaf medio 2022, fors zal worden verhoogd en jaarlijks geïndexeerd. Deze verhoging wordt ingegeven door de verplichting om een marktconforme vergoeding te vragen, zoals voorgeschreven door de Wet Markt en Overheid.
De verhoging van de te betalen vergoeding is voor DHA dusdanig dat zonder concreet toekomstperspectief deze (nieuwe) financiële verplichting onhoudbaar is en het voortbestaan van (het civiele deel) van de luchthaven in het geding is, tenzij DHA door het ontwikkelen van nieuwe activiteiten en investeringen in staat is de financiële positie van de luchthaven te versterken. Een mogelijke oplossingsrichting kan worden gevonden in samenwerking met de provincie Noord-Holland, het ministerie van Defensie en andere relevante ministeries.