- Home
- Programma's
- Samenwerkende gemeente
- Beleidskaders
- Trends
- Doelen
- 1.1 We betrekken belanghebbenden uit de samenleving actief bij het vormen en implementeren van beleid. Daarbij zijn we helder over de invloed die inwoners wel of niet kunnen uitoefenen.
- We maken duidelijke regels over participatie bij voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Om initiatiefnemers te informeren over en te faciliteren bij het betrekken van hun omgeving maken we een handreiking.
- We laten de jeugd actief meedenken met de ontwikkeling van de Helderse samenleving. Den Helder heeft een kinderburgemeester en een kinderraad met een zittingstermijn van twee jaar. Naast ceremoniële activiteiten, zoals openingen, zetten de kinderburgemeester en de kinderraad zich in voor het belang van kinderen. Eind 2024 start de nieuwe kinderburgemeester en kinderraad. De kinderraad mag gezamenlijk hun speerpunten voor de zittingsperiode van twee jaar bepalen.
- De JAR is een actieve raad van jongeren tussen de 15 en 27 jaar die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan gemeenteraad en college. De JAR heeft een online platform van jongeren georganiseerd waar vraagstukken aan worden voorgelegd. Een grote groep jongeren kan zo hun mening geven. Hun input nemen we mee in de besluitvorming. We verstevigen de basis en bieden de Jongerenadviesraad meer continuïteit en stabiliteit. We breiden de inspraakmomenten uit en er zijn speerpunten bepaald waar de Jongerenadviesraad zich actief voor wil inzetten en een lobby voor wil voeren.
- 1.2 Inwoners en ondernemers ervaren een goede dienstverlening van de gemeente Den Helder: online waar het kan en persoonlijk waar het moet.
- We hebben continu aandacht voor de digitale toegankelijkheid binnen de gemeente en het voordoen aan de wettelijke verplichting om per drie jaar iedere website ‘van’ de gemeente Den Helder te (laten) onderzoeken op digitale toegankelijkheid en de resultaten hiervan extern te publiceren.
- Gesprekken met participanten die betrokken (kunnen) zijn bij de realisatie van de HUB, het burgerloket in Julianadorp, vinden plaats en er wordt gestart met het realiseren van de HUB in Julianadorp.
- 1.3 We zetten ons in voor het bevorderen van digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid zodat onze inwoners zonder belemmering kunnen deelnemen aan de maatschappij.
- We verbeteren de leesbaarheid en toegankelijkheid van informatie van de gemeente Den Helder en haar partners. Er zijn voldoende middelen en ondersteuning beschikbaar voor de gestelde doelen.
- We voeren de Lokale Inclusie Agenda 2024-2026 uit, gericht op het bevorderen van inclusie in Den Helder. Acties en initiatieven worden gedocumenteerd en gerapporteerd, en specifieke mijlpalen zijn voorgesteld zoals meer inclusieve onderwijsinstellingen en deelnemers aan bewustwordingssessies.
- 1.4 We zorgen voor een aantrekkelijk werkklimaat voor de ambtelijke organisatie zodat nieuw personeel gemakkelijker kan worden aangetrokken en huidig personeel langer kan worden behouden.
- 1.1 We betrekken belanghebbenden uit de samenleving actief bij het vormen en implementeren van beleid. Daarbij zijn we helder over de invloed die inwoners wel of niet kunnen uitoefenen.
- Kengetallen
- Financieel overzicht
- Reserves en investeringen
- Zorgzame gemeente
- Beleidskaders
- Trends
- Doelen
- 2.1 We streven ernaar dat alle inwoners, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden, een stabiel en waardig bestaan hebben.
- Er is een programmatische aanpak om inwoners met een zorgvraag bij het wonen (excl. nieuwkomers) zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. De uitvoering van dit programmaplan start in 2025. We brengen de woonbehoeftes van diverse doelgroepen in kaart en er komen meer flex- en doorstroomwoningen. Deze activiteit heeft ook betrekking op het programma vitale gemeente.
- We vertalen de regionale onderwijszorgagenda naar onze lokale situatie en werken aan de ambities en activiteiten die onder andere zorgen voor inclusiever onderwijs. Deze activiteit heeft ook betrekking op het programma vitale gemeente.
- 2.2 We streven ernaar dat alle inwoners zich kunnen ontwikkelen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. Het optimaal benutten van de talenten en mogelijkheden van de inwoner staan hierbij centraal.
- Er is een programmatische aanpak, gericht op opvang, onderwijs, welzijn en participatie, om nieuwkomers zo goed mogelijk te laten integreren en participeren in de samenleving. De uitvoering van dit programmaplan start in 2025.
- We leiden, in samenwerking met werkgevers en re-integratiebedrijven, inwoners met een bijstandsuitkering toe naar werk
- We organiseren, in samenwerking met inwoners, belanghebbenden en ervaringsdeskundigen, activiteiten volgens de lokale inclusieagenda die gericht zijn op bewustwording, toegankelijkheid, meedoen en samenwerken. Deze activiteit valt ook onder het programma samenwerkende gemeente.
- 2.3 We streven ernaar om inwoners te helpen bij het voorkomen van problemen en, als er problemen ontstaan, die zo snel mogelijk te verhelpen.
- De wijksteunpunten, inclusief het Jongerenpunt, bieden, samen met lokale welzijnsinstellingen, zorgverleners en vrijwilligersorganisaties, directe ondersteuning aan inwoners bij sociale, financiële en gezondheidsvraagstukken.
- Onze energiecoaches helpen voor 2026 circa 3800 minimahuishoudens het energieverbruik (verder) te verlagen. Tegelijkertijd worden deze energiecoaches door een coach begeleid om door te stromen naar regulier werk.
- 2.4 We streven ernaar dat onze inwoners zo veel mogelijk zelf oplossingen zoeken voor problemen, klachten en tegenslagen en hierbij gebruik maken van personen uit hun directe omgeving.
- 2.5 We streven voor onze inwoners naar een veilige en gezonde leefomgeving in alle levensfasen; van het kansrijk opgroeien tot het vitaal oud worden.
- 2.6 We streven naar kwalitatief goede en tijdige zorg die bij de inwoner thuis (of zo dicht mogelijk bij dat huis) wordt geboden.
- We werken aan een nieuwe aanbesteding voor de Jeugdzorg met als doel om per 1 januari 2026 nieuwe contracten af te sluiten met diensten en producten die voldoen aan de kwaliteitscriteria en aansluiten bij de behoeften van de jeugd en hun gezinnen.
- De dienstverlening vanuit de wijksteunpunten blijven we continu verbeteren met als doel om een laagdrempelig, kwalitatief goed zorgaanbod voor onze inwoners in de wijk te realiseren.
- 2.1 We streven ernaar dat alle inwoners, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden, een stabiel en waardig bestaan hebben.
- Kengetallen
- Financieel overzicht
- Reserves en investeringen
- Vitale gemeente
- Beleidskaders
- Trends
- Doelen
- 3.1 Wonen, werken, onderwijs en recreatie worden gericht op het boeien, binden en behouden van (toekomstige) werknemers voor de arbeidsmarktregio.
- Het tijdelijke omgevingsplan wordt stapsgewijs uitgewerkt tot een volwaardig omgevingsplan. Er wordt hierbij teruggegrepen op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden zoals beschreven in de omgevingsvisie die in september 2023 is vastgesteld.
- We geven uitvoering aan het programma Helders Perspectief.
- We geven uitvoering aan de Regio Deal Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland en zetten erop in dat initiatieven structureel effect opleveren voor de regio. Daarbij werken we met onderwijs en ondernemers samen, via het netwerkplatform Tech@Connect.
- We werken toe naar een nog betere dienstverlening aan ondernemers. Daarbij focussen we op thema’s die bijdragen aan professioneel accounthouderschap en op activiteiten die bijdragen aan de positionering van team Economische Zaken. Met de inzet van een client-relatiemanagement systeem (CRM) bouwen we aan meer continuïteit in onze ondernemersdienstverlening en krijgen we meer inzicht in de plannen van ondernemers.
- 3.2 We werken samen in de haven om ruimte te vinden voor Koninklijke Marine, havenbedrijfsleven en om toekomstige gebruikers en de bereikbaarheid en waterveiligheid te borgen (in het maritiem cluster).
- We denken mee in het project renovatie TESO-haven van Rijkswaterstaat om de gebiedsinrichting rond de aanlandinrichting te optimaliseren in verblijfskwaliteit en uitstraling. In 2025 wordt inzicht verkregen in de verplaatsingsmogelijkheden van de aanlandinrichting.
- Aan de hand van het bestuursakkoord Ontwikkeling maritiem cluster Den Helder en in lijn met de gemeentelijke Havenvisie geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan. Concrete projecten zijn onder andere de verplaatsing van de Moormanbrug, de verdieping van de vaarweg Nieuwe Diep, de herbestemming van Defensievastgoed en de dijkversterking Nieuwe Diep.
- We zetten in op de positionering van een Hydrogen Valley (samenwerking tussen het Noordzeekanaalgebied en Noord-Holland-Noord) voor de ontwikkeling van het waterstofprogramma in de regio.
- 3.3 We benutten kansen om het toerisme in Den Helder te bevorderen.
- De aanwezigheid van evenementen heeft een belangrijk effect op het imago en de aantrekkingskracht van Den Helder. We organiseren een evenement waarbij we Den Helder verder op de kaart zetten als maritieme stad
- We geven uitvoering aan het beleidskader Toerisme 2025 - 2028. Onder andere door de inzet op een kwalitatieve verbetering van de strandslagen en een jaarlijkse bijdrage aan het Toeristisch Ondernemers Platform.
- We werken de uitgangspunten uit voor de ontwikkeling van de Noordzeekust uit, met als onderdeel daarvan het multifunctioneel gebruik van de binnenduinrand/Duinzoom. Toerisme is daar een belangrijk onderdeel in. In 2025 wordt regionaal verkend op welke wijze deze ontwikkeling een plaats krijgt binnen het Ontwikkelperspectief NHN.
- 3.4 We realiseren van een voldoende en kwalitatief onderscheidend woningaanbod. Daarnaast realiseren we tijdelijke huisvesting (flexibel wonen) voor spoedzoekers, statushouders en arbeidsmigranten.
- We stellen een volkshuisvestingsprogramma op waarin naast reguliere woningbouwprogrammering ook aandacht is voor het streven naar balans in de woningvoorraad (conform de Nationale Woon- en Bouwagenda) en de woonbehoefte van aandachtsgroepen. In 2025 starten we ook met de uitvoering daarvan.
- We ontwikkelen fase 5 van Willem Alexanderhof.
- We ronden de werkzaamheden van de openbare ruimte af.
- We ontwikkelen een locatie voor flexibele woonbebouwing.
- We onderzoeken en bereiden voor de gebiedsontwikkelingen bij het Dijkkwartier en de Drs. Bijlweg.
- We bereiden nieuwe woningbouwlocaties voor bij de Spoorweghaven/Ruyghweg en Juliandorp Oost. Verder maken we bouw- en woonrijp voor de woningbouw bij station Den Helder Zuid en Tillenhof. In het Bijlweggebied wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting voor Scholen aan Zee waarover in 2025 besluitvorming plaatsvindt.
- 3.5 Aan de hand van de duurzaamheidsagenda werken we aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en zetten we in op samenwerking met lokale trendsetters/voorlopers.
- Energie besparen in de bestaande particuliere woningvoorraad.
- In de Transitievisie Warmte is beschreven hoe wijken in Den Helder aardgas vrijgemaakt kunnen worden. Voor de startwijken De Schooten en Zwanenbalg worden Wijkuitvoeringsplannen opgesteld.
- Aanpak gericht op huishoudens met een grotere kans op energiearmoede.
- In 2024 heeft de herijking van de RES plaatsgevonden, de RES 2.0. De doelstelling van de RES 1.0 met daarin ons gezamenlijke aanbod om 3,6 terawattuur aan hernieuwbare elektriciteit op te wekken in 2030 is onveranderd gebleven. De zoekgebieden in en rond Den Helder zijn evenmin aangepast.
- We stimuleren ondernemers om gebruik te maken van de subsidieregeling die ondernemers in de agrisector en de scheepvaart in de Kop van Noord-Holland ondersteunt bij het ombouwen van hun bedrijfsmiddelen, voer- en vaartuigen naar een elektrische aandrijving, gevoed door waterstof.
- Het landelijk Programma Verbindingen Aanlanding Wind op Zee (VAWOZ) 2031-2040 onderzoekt hoe de windenergie aan land kan worden gebracht vanaf – na 2030 te bouwen – windparken op de Noordzee. De Kop van Noord-Holland is in beeld als aanlandregio voor zowel elektronen als moleculen. Onze inzet is gericht op een goede afweging van de voor- en nadelen van scenario's.
- 3.6 Goede bereikbaarheid van voorzieningen en een goede verkeersveiligheid.
- Uitvoering wordt gegeven aan het uitvoeringsplan Fietsvisie 2024-2027. Onder andere door het stimuleren van fietsgebruik en inzet op goede fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad en op de stations. Kansen voor het realiseren van snelfletsroutes benutten we: lokaal en bovenlokaal. We realiseren doorfietsroutes om de fietsinfrastructuur van onze gemeente te verbeteren en te bouwen aan onze ambitie om een fietsvriendelijke gemeente te zijn. Voor de uitvoering is een krediet opgenomen in de begroting. De uitvoering van het investeringen in fietsveiligheid worden financieel ondersteund door de Provincie.
- Met de gemeente Texel en de provincie Noord-Holland uitvoering geven aan de in 2024 vastgestelde mobiliteitsvisie met bijbehorend actieprogramma. Onder andere ronden we de onderzoeken en besluitvorming af over een businesscase Hub (overstappunt tussen verschillende vervoerswijzen/ transferium) op Kooypunt/Kooyhaven.
- 3.7 Dierenwelzijn
- 3.1 Wonen, werken, onderwijs en recreatie worden gericht op het boeien, binden en behouden van (toekomstige) werknemers voor de arbeidsmarktregio.
- Woningbouwontwikkeling
- Financieel overzicht
- Reserves en investeringen
- Leefbare gemeente
- Beleidskaders
- Trends
- Doelen
- 4.4 We zetten in op goed functionerende winkelcentra en een aantrekkelijk stadshart waar mensen graag verblijven.
- We faciliteren de winkelcentra zowel binnen als buiten het centrum met gevelrenovatieprojecten, zoals de Marsdiepstraat en het Julianaplein. Ook blijven we in gesprek met de verschillende winkelcentra over de ambities en actieplannen.
- Zeestad werkt verder aan de lopende projecten in het stadshart. De projecten lopen door tot in 2028. De benodigde middelen zijn in de begroting opgenomen als krediet.
- 4.1 We zetten in op doorgaande leerlijnen en passende gebouwen om onze inwoners goed op te leiden.
- 4.2 Voor de openbare ruimte zetten we in op een toekomstbestendige inrichting en gebruik.
- Voor het Helders Ommetje zijn in 2024 voorbereiding getroffen en wordt in 2025 gerealiseerd.
- Met behulp van de methode gebiedsgericht werken wordt de openbare ruimte en de nutsvoorzieningen toekomst bestendig gemaakt. Concreet gaat het om projecten waarin: - het riool wordt vervangen en negatieve effecten van piekbelasting van hemelwater worden opvangen; - de openbare ruimte wordt vergroend; - hittestress wordt tegengegaan; - de verkeersveiligheid wordt vergroot; - de openbare ruimte toegankelijker wordt gemaakt - beheerplannen voor de openbare ruimte worden in 2025 geactualiseerd zie ook de paragraaf Kapitaalgoederen
- 4.3 We kiezen voor een programmatische aanpak van buurten met achterstanden op het gebied van leefbaarheid, samenleving en overlast/veiligheid.
- 4.5 We consolideren het huidige cultuuraanbod en zetten in op versterking van de kwaliteit van het erfgoed.
- In 2025 worden de volgende mijlpalen gehaald: Q2 2025, Beeldvormende avond nieuw beleidskader Erfgoed Q3 2025, Vaststellen van het vernieuwde beleidskader Erfgoed in de gemeenteraad Q3 2025, Vaststellen van het uitvoeringsplan Erfgoed door college Q3 2025, Herijken van de afspraken met Stichting Erfgoed Den Helder en Willemsoord BV
- De afspraken naar aanleiding van het Panteia-rapport worden uitgevoerd. Zowel de Stichting Erfgoed als de BV Willemsoord werken met een sluitende begroting. De investeringen in duurzaamheid worden met het beschikbaar gestelde krediet uitgevoerd.
- 4.6 Er is een adequaat aanbod van voorzieningen gericht op gezond bewegen voor alle doelgroepen.
- We zoeken naar oplossingen om de binnensportaccommodaties beter te laten aansluiten bij de vraag, onder andere voor het bewegingsonderwijs Binnen de Linie.
- We zetten een volgende stap in het bevorderen van het initiatief ONS in Julianadorp.
- We zorgen dat onze sportvoorzieningen op orde zijn. Zo wordt de voorziening voor FC Den Helder opgeleverd en kijken we naar de toekomst van De Brug
- We zetten actief in op evenementen/activiteiten waarmee topsporters hun sport laagdrempelig presenteren.
- 4.4 We zetten in op goed functionerende winkelcentra en een aantrekkelijk stadshart waar mensen graag verblijven.
- Kengetallen
- Financieel overzicht
- Reserves en investeringen
- Algemene dekkingsmiddelen
- Overhead
- Vennootschapsbelasting
- Totaaloverzicht
- Bijlagen
- Meerjarig investeringsplan 2025-2028
- Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
- Overzicht incidentele baten en lasten
- Overzicht verplichte BBV indicatoren
- Overzicht baten en lasten per taakveld
- Overzicht verbonden partijen
- Technische uitgangspunten
- Den Helder in cijfers
- Vaststelling begroting 2025
- Sitemap