Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | |||
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Zorgzame gemeente | ||||||
Exploitatie | ||||||
Lasten | 124.353 | 129.423 | 134.024 | 124.682 | 124.252 | 124.971 |
Samenkracht en burgerparticipatie | 5.962 | 8.286 | 8.695 | 6.607 | 6.339 | 6.339 |
Preventieve voorzieningen | 6.782 | 4.648 | 5.084 | 4.500 | 4.523 | 4.522 |
Jeugdzorg | 32.048 | 36.397 | 37.107 | 33.762 | 33.112 | 33.114 |
Inkomensregelingen en paarticipatie | 47.314 | 45.688 | 45.465 | 45.230 | 46.286 | 47.167 |
Wmo-zorg | 18.210 | 19.253 | 19.593 | 18.636 | 18.625 | 18.582 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang | 11.371 | 12.623 | 13.906 | 13.271 | 12.817 | 12.697 |
Volksgezondheid | 2.666 | 2.528 | 4.174 | 2.677 | 2.550 | 2.550 |
Baten | -41.126 | -36.389 | -37.826 | -34.290 | -34.562 | -35.455 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -6.977 | -5.257 | -4.947 | -1.875 | -1.651 | -1.651 |
Preventieve voorzieningen | -1.192 | -751 | -758 | -731 | -575 | -575 |
Jeugdzorg | -2 | |||||
Inkomensregelingen en paarticipatie | -31.302 | -28.775 | -29.733 | -30.023 | -30.843 | -31.736 |
Wmo-zorg | -695 | -642 | -248 | -1.062 | -1.048 | -1.048 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang | -624 | -653 | -444 | -444 | -444 | -444 |
Volksgezondheid | -335 | -312 | -1.696 | -154 | ||
Saldo exploitatie | 83.227 | 93.034 | 96.197 | 90.392 | 89.690 | 89.517 |
Reserves | ||||||
Stortingen (lasten) | 6.702 | 3.961 | ||||
Onttrekkingen (baten) | -6.999 | -7.117 | -480 | |||
Saldo reserves | -297 | -3.156 | -480 | |||
Saldo van baten en lasten | 82.930 | 89.878 | 95.717 | 90.392 | 89.690 | 89.517 |
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Exploitatie | ||||
Administratieve wijzigingen | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | 7.134 | 6.689 | 6.185 | 6.120 |
Autonome ontwikkelingen | 600 | 1.991 | 2.076 | 2.063 |
Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid | 591 | 676 | 663 | |
In de begroting 2025 van de GRGA is er een nieuwe opzet van de taakstellingen verwerkt die meer aansluit bij de reele situatie. Daarnaast stijgen de loonkosten als gevolg van de stijging van het minimumloon en CAO afspraken. Hier ontvangen we een vergoeding voor via de algemene uitkering. | ||||
Niet volledig realiseren taakstelling sociaal domein | 1.600 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
In de begroting 2024 is voor € 8 miljoen aan beheersmaatregelen opgenomen. Een aantal van deze beheersmaatregelen blijkt niet (volledig) haalbaar. Het grootste onderdeel wat niet haalbaar is betreft de beleidsaanpassing inkoop jeugd. De nieuwe inkoopronde start pas vanaf 2026. De verwachting is niet dat dit een bezuiniging van € 2,6 miljoen zal opleveren. De zorgaanbieders lopen tegen hogere uitvoeringskosten aan en berekenen dit door in hun tarieven. Daarnaast spelen de huidige ontwikkelingen met kleinschalige woonvoorzieningen en de landelijke voorzieningen jeugdzorg rondom afschalen gesloten jeugdzorg een stevige rol in gebrek aan beheersing inzet op ambulante begeleiding. | ||||
Vergoeding kosten opvang ontheemden Oekraïne | -1.000 | |||
De bekostingsregeling opvang ontheemde Oekraïne voorziet in het vergoeden van kosten aan gemeenten die zijn gemaakt bij het realiseren en exploiteren van de opvang en verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne. De regeling zal zolang er een opvangtaak voor vluchtelingen uit Oekraïne is in werking blijven. De vergoeding is gebaseerd op een normbedrag per gerealiseerde gemeentelijke opvangplek. Er is geen terugbetalingsverplichting wanneer de gemeenten minder kosten maken dan de uitkering. Wel is het verzoek aan de gemeente om eventuele overschotten vrijwillig terug te storten naar het Rijk. Wij verwachten in 2025 een bedrag van € 3 miljoen te ontvangen. Op basis van historische uitgaven verwachten we hiervan € 2 miljoen te besteden. Het verschil van € 1 miljoen zetten we in om het begrotingstekort in 2025 op te vangen. | ||||
Maatregelen | -1.280 | -1.680 | -1.680 | |
Collectieve verzekering | -80 | -80 | -80 | |
Het is een optie om de collectieve verzekering gekoppeld aan de bijzondere bijstand en het minimabeleid zodanig te versoberen dat het een besparing van 10% oplevert. | ||||
Gesubsidieerde arbeid | -100 | -100 | -100 | |
De besparing wordt bereikt door het aantal plaatsingen met een loonkostensubisdie te verlagen. | ||||
In standhouden groter deel taakstelling sociaal domein Jeugd | -400 | -800 | -800 | |
Bij de begrotingsbehandeling 2025 in de gemeenteraad is besloten om een kleiner deel van de taakstelling Jeugd te laten vervallen. Concreet is dit €400.0000 in 2026 en vanf 2027 structureel € 800.000. De raad besluit dit met de overweging dat nog in 2024 een gesprek wordt gevoerd met college over de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. De raad wil zo een deel van de taakstelling staan om zo samen met de raad en het college de steeds stijgende kosten binnen de jeugdzorg beheersbaar te kunnen houden. Hiermee wordt een deel van als autonoom ontwikkeling verwerkte post teruggedraaid. | ||||
Re-integratie | -100 | -100 | -100 | |
Met re-integratie-inzet bevorderen we samen met onze ketenpartners de bijstandsuitstroom. In de uitvoering van deze maatregel moeten we wellicht werken met een taakstelling per aanbieder, om de kosten beheersbaar en controleerbaar te houden. | ||||
WMO | -600 | -600 | -600 | |
Een taakstelling als uitdaging om door doelmatige zorg tot kostenbesparing te komen. Voor het verstrekken van hulpmiddelen zijn ongeveer 60 aanbieders gecontracteerd. Er wordt gewerkt aan een nieuwe aanbesteding van hulpmiddelen. Het is nu wettelijk gezien nog niet mogelijk om Wmo-voorzieningen inkomensafhankelijk te maken, vanaf 2026 wordt dit mogelijk wel opgenomen in de wet. | ||||
Totaal exploitatie | 7.734 | 7.400 | 6.581 | 6.503 |
Reserves | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | -1.540 | -1.060 | -487 | -487 |
Totaal reserves | -1.540 | -1.060 | -487 | -487 |
Totaal programma Zorgzame gemeente | 6.194 | 6.340 | 6.094 | 6.017 |