Programma's

Zorgzame gemeente

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenbegroting

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Zorgzame gemeente

Exploitatie

Lasten

124.353

129.423

134.024

124.682

124.252

124.971

Samenkracht en burgerparticipatie

5.962

8.286

8.695

6.607

6.339

6.339

Preventieve voorzieningen

6.782

4.648

5.084

4.500

4.523

4.522

Jeugdzorg

32.048

36.397

37.107

33.762

33.112

33.114

Inkomensregelingen en paarticipatie

47.314

45.688

45.465

45.230

46.286

47.167

Wmo-zorg

18.210

19.253

19.593

18.636

18.625

18.582

Maatschappelijke- en vrouwenopvang

11.371

12.623

13.906

13.271

12.817

12.697

Volksgezondheid

2.666

2.528

4.174

2.677

2.550

2.550

Baten

-41.126

-36.389

-37.826

-34.290

-34.562

-35.455

Samenkracht en burgerparticipatie

-6.977

-5.257

-4.947

-1.875

-1.651

-1.651

Preventieve voorzieningen

-1.192

-751

-758

-731

-575

-575

Jeugdzorg

-2

Inkomensregelingen en paarticipatie

-31.302

-28.775

-29.733

-30.023

-30.843

-31.736

Wmo-zorg

-695

-642

-248

-1.062

-1.048

-1.048

Maatschappelijke- en vrouwenopvang

-624

-653

-444

-444

-444

-444

Volksgezondheid

-335

-312

-1.696

-154

Saldo exploitatie

83.227

93.034

96.197

90.392

89.690

89.517

Reserves

Stortingen (lasten)

6.702

3.961

Onttrekkingen (baten)

-6.999

-7.117

-480

Saldo reserves

-297

-3.156

-480

Saldo van baten en lasten

82.930

89.878

95.717

90.392

89.690

89.517

Begroting

Meerjarenbegroting

2025

2026

2027

2028

Exploitatie

Administratieve wijzigingen

Technische financiële ontwikkelingen

7.134

6.689

6.185

6.120

Autonome ontwikkelingen

600

1.991

2.076

2.063

Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid

591

676

663

In de begroting 2025 van de GRGA is er een nieuwe opzet van de taakstellingen verwerkt die meer aansluit bij de reele situatie. Daarnaast stijgen de loonkosten als gevolg van de stijging van het minimumloon en CAO afspraken. Hier ontvangen we een vergoeding voor via de algemene uitkering.

Niet volledig realiseren taakstelling sociaal domein

1.600

1.400

1.400

1.400

In de begroting 2024 is voor € 8 miljoen aan beheersmaatregelen opgenomen. Een aantal van deze beheersmaatregelen blijkt niet (volledig) haalbaar. Het grootste onderdeel wat niet haalbaar is betreft de beleidsaanpassing inkoop jeugd. De nieuwe inkoopronde start pas vanaf 2026. De verwachting is niet dat dit een bezuiniging van € 2,6 miljoen zal opleveren. De zorgaanbieders lopen tegen hogere uitvoeringskosten aan en berekenen dit door in hun tarieven. Daarnaast spelen de huidige ontwikkelingen met kleinschalige woonvoorzieningen en de landelijke voorzieningen jeugdzorg rondom afschalen gesloten jeugdzorg een stevige rol in gebrek aan beheersing inzet op ambulante begeleiding.
Bovendien groeit de uitkering uit het gemeentefonds onvoldoende mee met de toename van het gebruik en de stijgingen van de inkoopprijzen.

Vergoeding kosten opvang ontheemden Oekraïne

-1.000

De bekostingsregeling opvang ontheemde Oekraïne voorziet in het vergoeden van kosten aan gemeenten die zijn gemaakt bij het realiseren en exploiteren van de opvang en verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne. De regeling zal zolang er een opvangtaak voor vluchtelingen uit Oekraïne is in werking blijven. De vergoeding is gebaseerd op een normbedrag per gerealiseerde gemeentelijke opvangplek. Er is geen terugbetalingsverplichting wanneer de gemeenten minder kosten maken dan de uitkering. Wel is het verzoek aan de gemeente om eventuele overschotten vrijwillig terug te storten naar het Rijk. Wij verwachten in 2025 een bedrag van € 3 miljoen te ontvangen. Op basis van historische uitgaven verwachten we hiervan € 2 miljoen te besteden. Het verschil van € 1 miljoen zetten we in om het begrotingstekort in 2025 op te vangen.

Maatregelen

-1.280

-1.680

-1.680

Collectieve verzekering

-80

-80

-80

Het is een optie om de collectieve verzekering gekoppeld aan de bijzondere bijstand en het minimabeleid zodanig te versoberen dat het een besparing van 10% oplevert.

Gesubsidieerde arbeid

-100

-100

-100

De besparing wordt bereikt door het aantal plaatsingen met een loonkostensubisdie te verlagen.

In standhouden groter deel taakstelling sociaal domein Jeugd

-400

-800

-800

Bij de begrotingsbehandeling 2025 in de gemeenteraad is besloten om een kleiner deel van de taakstelling Jeugd te laten vervallen. Concreet is dit €400.0000 in 2026 en vanf 2027 structureel € 800.000. De raad besluit dit met de overweging dat nog in 2024 een gesprek wordt gevoerd met college over de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. De raad wil zo een deel van de taakstelling staan om zo samen met de raad en het college de steeds stijgende kosten binnen de jeugdzorg beheersbaar te kunnen houden. Hiermee wordt een deel van als autonoom ontwikkeling verwerkte post teruggedraaid.

Re-integratie

-100

-100

-100

Met re-integratie-inzet bevorderen we samen met onze ketenpartners de bijstandsuitstroom. In de uitvoering van deze maatregel moeten we wellicht werken met een taakstelling per aanbieder, om de kosten beheersbaar en controleerbaar te houden.

WMO

-600

-600

-600

Een taakstelling als uitdaging om door doelmatige zorg tot kostenbesparing te komen. Voor het verstrekken van hulpmiddelen zijn ongeveer 60 aanbieders gecontracteerd. Er wordt gewerkt aan een nieuwe aanbesteding van hulpmiddelen. Het is nu wettelijk gezien nog niet mogelijk om Wmo-voorzieningen inkomensafhankelijk te maken, vanaf 2026 wordt dit mogelijk wel opgenomen in de wet.

Totaal exploitatie

7.734

7.400

6.581

6.503

Reserves

Technische financiële ontwikkelingen

-1.540

-1.060

-487

-487

Totaal reserves

-1.540

-1.060

-487

-487

Totaal programma Zorgzame gemeente

6.194

6.340

6.094

6.017

Deze pagina is gebouwd op 12/17/2024 16:28:47 met de export van 12/17/2024 16:23:42