Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | |||
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Leefbare gemeente | ||||||
Exploitatie | ||||||
Lasten | 61.382 | 64.921 | 67.482 | 66.464 | 67.483 | 67.317 |
Openbare orde en veiligheid | 6.893 | 7.438 | 8.308 | 8.426 | 8.593 | 8.592 |
Verkeer en vervoer | 9.209 | 9.538 | 10.124 | 10.004 | 10.700 | 10.798 |
Onderwijs | 10.540 | 11.347 | 10.956 | 11.226 | 11.191 | 11.139 |
Sport | 5.794 | 5.596 | 5.802 | 5.610 | 5.257 | 5.013 |
Cultuur en musea | 8.774 | 9.432 | 10.396 | 9.421 | 9.539 | 9.339 |
Groen en recreatie | 6.638 | 7.337 | 7.757 | 7.610 | 7.631 | 7.634 |
Riolering | 4.288 | 3.953 | 4.196 | 4.225 | 4.629 | 4.860 |
Afvalinzameling en verwerking | 8.664 | 9.715 | 9.371 | 9.371 | 9.370 | 9.370 |
Begraafplaatsen | 581 | 564 | 572 | 572 | 572 | 572 |
Baten | -26.018 | -23.799 | -26.246 | -26.214 | -26.303 | -26.639 |
Openbare orde en veiligheid | -90 | -40 | -42 | -42 | -42 | -42 |
Verkeer en vervoer | -687 | -776 | -877 | -877 | -877 | -877 |
Onderwijs | -3.747 | -3.327 | -2.949 | -2.971 | -3.013 | -3.013 |
Sport | -2.763 | -1.538 | -1.567 | -1.544 | -1.172 | -1.172 |
Cultuur en musea | -209 | -59 | -59 | -2 | -2 | -2 |
Groen en recreatie | -707 | -753 | -728 | -728 | -728 | -728 |
Riolering | -5.044 | -4.716 | -6.965 | -6.994 | -7.398 | -7.629 |
Afvalinzameling en verwerking | -12.456 | -12.261 | -12.734 | -12.716 | -12.716 | -12.806 |
Begraafplaatsen | -316 | -330 | -325 | -340 | -355 | -370 |
Saldo exploitatie | 35.364 | 41.122 | 41.236 | 40.250 | 41.180 | 40.679 |
Reserves | ||||||
Stortingen (lasten) | 1.231 | 1.220 | ||||
Onttrekkingen (baten) | -2.342 | -1.986 | -389 | -315 | -321 | -231 |
Saldo reserves | -1.111 | -766 | -389 | -315 | -321 | -231 |
Saldo van baten en lasten | 34.252 | 40.355 | 40.847 | 39.935 | 40.860 | 40.448 |
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Exploitatie | ||||
Administratieve wijzigingen | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | 1.357 | 2.073 | 2.149 | 2.154 |
Autonome ontwikkelingen | 458 | 389 | 633 | 633 |
Extra kosten leerlingenvervoer door sluiting school | 100 | |||
Antonius Den Helder gaat sluiten. De leerlingen gaan grotendeels over naar Antonius Schagen. Hierdoor ontstaan er hogere kosten voor leerlingenvervoer. Het gaat om ca. 13 leerlingen. | ||||
Kapitaallast FC Den Helder krediet verhoging | 14 | 14 | 14 | 14 |
Op basis van het raadsbesluit van 1 juli 2024 is het krediet voor de bouw van tribune en kleedkamers FC Den Helder verhoogd. De verhoging van het krediet heeft een hogere kapitaallast tot gevolg, welke is opgevoerd vanaf 2025. | ||||
Kapitaallast GBS De Lichtlijn krediet verhoging | 31 | 31 | 31 | |
Op basis van het raadsbesluit van 1 juli 2024 is het krediet voor de vernieuwbouw van de gereformeerde basisschool De Lichtlijn verhoogd. De verhoging van het krediet heeft een hogere kapitaallast tot gevolg, welke is opgevoerd vanaf 2026. | ||||
Kapitaallast krediet basisschool Prinses Margriet | 244 | 244 | ||
Op basis van het raadsbesluit van 1 juli 2024 is er besloten een bouwkrediet beschikbaar te stellen voor de vervangende nieuwbouw voor de Prinses Margrietschool. De hiermee gepaard gaande kapitaallast is opgevoerd vanaf 2027. | ||||
Schone straat – Vegen en borstelen | 344 | 344 | 344 | 344 |
Om aan de beeldkwaliteit eisen te kunnen voldoen is er een verhoging in het budget voor vegen en borstelen nodig van € 600.000 bovenop inflatie. Deze stijging vloeit voort uit de kostenraming om met ingang van 2025 wel aan de eisen te kunnen voldoen. De verhoging werkt door in zowel afvalstoffen- en de rioolheffing. 30% (= € 180.000) van de kosten worden toegerekend aan de afvalstoffenheffing en 10% (= € 60.000) aan de rioolheffing. Dit effect is verwerkt in het voorstel voor de tarieven en hebben dus effect op desbetreffende tarieven. | ||||
Ruimtevragers | 1.690 | 1.607 | 2.112 | 1.912 |
Exploitatie en onderhoud Willemsoord BV en Stichting Erfgoed | 1.150 | 1.150 | 1.000 | 950 |
Het beheer (onderhoud en exploitatie) van monumentaal erfgoed kost meer dan bij de oprichting van Willemsoord BV en Stichting Erfgoed Den Helder werd aangenomen. Het beheer van forten, bunkers en andere gebouwen, van publieke ruimte, kades, bruggen en dergelijke kost structureel € 1,15 miljoen extra. Ook als de verdeling van taken in de toekomst verandert is rekening te houden met deze structurele last. | ||||
Jaarlijks maritiem evenement | 150 | 150 | 150 | |
De aanwezigheid van evenementen heeft een belangrijk effect op het imago en de aantrekkingskracht van Den Helder. We organiseren in 2025 een water evenement waarbij we Den Helder verder op de kaart zetten. | ||||
Kustbus | 60 | |||
Samen met de provincie Noord-Holland wordt in het kader van kwalitatief goed en snel openbaar vervoer ingezet op de kustbus in de zomermaanden. Zo wordt de kust met openbaar vervoer toegankelijk en is het voor toeristen makkelijker om noordwaarts af te reizen naar de stad. | ||||
Lokale projectplan ’80 jaar Vrijheid’ | 80 | |||
Vanuit de bestemmingsreserve Evenementen wordt er € 80.000 beschikbaar gesteld voor het lokale projectplan '80 jaar Vrijheid'. | ||||
Oplevering openbare ruimte in aansluiting op woningbouwinitiatieven | 82 | 114 | 114 | |
Voor het opleveren van de openruimte in aansluiting op woningbouwinitiatieven wordt een krediet gevraagd van € 1,65 miljoen. Het betreft de Vechtstraat (€ 220.000), Marsdiep (€ 550.000) en de zogenoemde flexwoningen (€ 880.000). | ||||
Parkeerbeleid | 100 | |||
Het geldende parkeerbeleid past niet meer bij de huidige ambities. Dit moet volledig worden herzien met ondersteuning van een adviesbureau. | ||||
Tunnel station Zuid | 354 | 354 | ||
We hebben de ambitie om Nieuw Den Helder en De Schooten te verbinden door middel van een interwijkverbinding (fietstunnel die aansluit op de doorfietsroute). Vanwege de gebiedsontwikkeling rond station Zuid (grondexploitatie is onlangs vastgesteld) is nu het moment om deze verbinding te realiseren. De totale kosten worden geraamd op € 9,7 miljoen, waarvan wordt ingeschat dat (tenminste) €3,7 miljoen aan subsidie kan worden binnengehaald. Start van de aanleg van de tunnel is uiterlijk in 2026 (na afronding van de woningbouw). | ||||
Uitvoeringsplan toerisme | 150 | 150 | 150 | 150 |
Op 7 oktober 2024 behandelt de gemeenteraad het beleidskader en uitvoeringsplan toerisme. Voor dit uitvoeringsplan reserveren we € 150.000 jaarlijks gedurende de looptijd van het plan. | ||||
Verbetering Verkeersveiligheid | 75 | 75 | 75 | |
Voor de verbetering van de verkeersveiligheid is een reeks van maatregelen nodig. Maatregelen die voor meer dan 60% van de totale kosten in aanmerking komen voor een subsidie van de provincie Noord-Holland. Ook in de beperkte ruimte van de begroting 2025 willen we deze kans benutten. Voorgesteld wordt daarom de ruimte voor een investering van € 3 miljoen vrij te maken door middel van een gemeentelijk krediet van € 1,1 miljoen. De kapitaallasten bedragen bij een afschrijvingstermijn van 30 jaar € 75.000. | ||||
Verduurzaming gebouwen Willemsoord | 269 | 269 | ||
De kosten van verduurzaming van de gebouwen van Willemsoord BV worden geraamd op € 4 miljoen. De investering in duurzaamheid is nodig om exploitatie van de gebouwen op langere termijn te ondersteunen zonder dat dit doorwerkt in een verhoging van de exploitatielasten. De verduurzamingsmaatregelen worden afgeschreven in 30 jaar. | ||||
Maatregelen | -1.783 | -2.439 | -2.454 | -2.469 |
Aanpassen overeenkomst Aquacentrum | -188 | -188 | -188 | |
We gaan met het bestuur van Aquacentrum Den Helder in gesprek om te komen tot een verlaging van de openstellingsvergoeding van het zwembad. De consequentie kan zijn dat de kosten voor de bezoeker/gebruiker omhoog moeten. | ||||
Effecten van opheffing maximering BTW op het tarief Rioolheffing en verhoging riool verrekening Schone straat | -1.693 | -1.693 | -1.693 | -1.693 |
Het toerekenen van BTW op basis van daadwerkelijke investeringen en exploitatie-uitgaven en de verhoging van de verrekening vanuit het product Schone straat, heeft een effect op het rioolheffing tarief. De totale opbrengsten rioolheffing zou stijgen in dit geval stijgen met € 1.567.311, gepaard gaande met een onttrekking aan de voorziening voor tarief egalisatie van € 310.000. | ||||
Extra verhoging leges begraafplaats | -15 | -30 | -45 | -60 |
De tarieven voor de leges van de begraafplaats zijn nog niet kostendekkend. De kostendekkendheid van de tarieven is afgerond 40%. De komende jaren worden tarieven elk jaar met extra 5% verhoogd bovenop de inflatie. Daarmee neemt de kostendekkendheid toe tot 60%. | ||||
Minder gehuurde wijksteunpunten | -25 | -25 | -25 | |
Omdat het fysieke gebruik van de wijksteunpunten beperkt is kan bespaard worden op de huur van wijksteunpunten. Dit levert per 2026 een besparing op van € 25.000 | ||||
Onderhoud en beheer openbare ruimte | -350 | -350 | -350 | |
We moeten rekening houden met kostenstijgingen en areaaluitbreiding, maar deze nemen we niet op als ruimtevragers. Tegelijkertijd gaan we kijken of het mogelijk is om vanuit het geactualiseerd inzicht een besparing te kunnen realiseren. | ||||
Stimuleringsmaatregelen Fiets | -45 | -45 | -45 | |
De middelen die in de begroting 2024 zijn opgenomen voor de uitvoering van stimuleringsmaatregelen laten we vervallen. | ||||
Subsidieplafond subsidieverordening evenementen | -33 | -33 | -33 | |
Als maatregel om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting wordt een korting van 20% en een subsidieplafond gekoppeld aan de subsidieverordening evenementen Den Helder 2020 met ingang van 2026. | ||||
Tekpark | -75 | -75 | -75 | -75 |
Voor de overheidsbijdrage in de ontwikkeling van Tekpark (Regio Deal Maritiem cluster) is 2024 het laatste jaar. Er is nog geen haalbare businesscase die een reservering op dit moment rechtvaardigt. Het wegvallen van de nu nog regionale bijdrage is dat deze voorziening verdwijnt die kinderen uit het primaire onderwijs op een speelse manier kennis laat maken met techniek. | ||||
Totaal exploitatie | 1.721 | 1.629 | 2.441 | 2.230 |
Reserves | ||||
Autonome ontwikkelingen | -120 | -120 | -120 | -120 |
Technische financiële ontwikkelingen | -96 | -102 | -204 | -114 |
Ruimtevragers | -80 | |||
Totaal reserves | -296 | -222 | -324 | -234 |
Totaal programma Leefbare gemeente | 1.426 | 1.408 | 2.116 | 1.996 |