Wij voeren als gemeente landelijke wetten uit. Zo geven we paspoorten en rijbewijzen uit, houden we bij wie er in de gemeente wonen, organiseren we verkiezingen en we geven uitkeringen aan wie niet in eigen levensonderhoud kan voorzien. Binnen de wettelijke kaders mag een gemeente veel zelfstandig beslissen. Onze medewerkers bereiden de besluiten voor van raad en college en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van die besluiten. Het is belangrijk te weten wat er speelt in de gemeente en wat er leeft onder onze inwoners, zodat wij onze dienstverlening hierop kunnen inrichten.
Organisatie-ontwikkelpla n
Naar aanleiding van het externe onderzoek door Rijnconsult en het medewerkersonderzoek welke in 2023 werden gehouden, is in het eerste kwartaal van 2024 ons organisatie-ontwikkelplan op hoofdlijnen beschreven. Er zijn tien actiepunten waar wij in de organisatie aan werken, zodat onze medewerkers weer slimmer en meer efficiënt hun werk kunnen uitvoeren, wat lijdt tot een betere dienstverlening naar onze inwoners en een lagere werkdruk voor onze medewerkers. Met als gevolg meer werkplezier en (nog) meer voldoening uit het werk voor onze medewerkers.
Belangrijk van een plan is dat deze zichtbaar is en gedragen wordt. Daarom is er ook een communicatieplan opgesteld welke acties wij wekelijks verrichten om onze medewerkers constant in de organisatieontwikkelingen te betrekken. Actualiteiten worden via de zeepkist, de beeldschermen en Intranet gedeeld. Er staan zichtbare banners voor evenementen, maar ook van onze tien actiepunten, waardoor het organisatie-ontwikkelplan leeft.
De verschillende fases
Ons organisatie-ontwikkelplan is opgebouwd in drie fases. In fase 1 werken we de actiepunten praktisch en organisatorisch uit. Fase 2 (eind 2024) beslaat een evaluatie van de inrichting van de organisatie en fase 3 (start begin 2025) gaat over de aansluiting van het management op de gekozen inrichting van de organisatie.
Opgavegericht werken
Binnen de gemeente Den Helder werken we naast onze reguliere dienstverlening met vijf opgaves: Ondernemende Stad, Aantrekkelijke Woonstad, Zorg op Maat, Leefbare Stad en Samenwerkende Stad. Binnen de opgaves werken we voor en met de inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) partners die een rol spelen in die opgave. Om dit goed te kunnen doen willen we de manier van werken binnen onze organisatie doorontwikkelen. De ambitie hiervoor is vastgelegd in actiepunt 8 van het organisatie-ontwikkelplan.
Optimaliseren van werkprocessen
Onze werkprocessen kunnen efficiënter, korter en sneller worden ingericht. Hier zijn ook al ontwikkelingen in. Daarnaast willen we onze werkprocessen inrichten op een manier dat de medewerkers die aan bepaalde competenties voldoen, beschikken over voldoende mandaat en budget om inwonersvragen, opgaven, problemen en knelpunten beter en sneller op te lossen.
Het voortzetten van ons organisatie-ontwikkelplan zal in 2025 de leidraad zijn voor de uitvoering.