Ga naar de inhoud van deze pagina.
Programmabegroting
2025
Gemeente
Den
Helder
portal
Algemeen
Algemeen
Inleiding en opgave
Financiën in één oogopslag
Leeswijzer
Financiële keuzes
Algemeen
Ontwikkeling van kadernota naar begroting
Overzichten ontwikkeling begroting
Programma's
Programma's
Samenwerkende gemeente
Zorgzame gemeente
Vitale gemeente
Leefbare gemeente
Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Vennootschapsbelasting
Totaaloverzicht
Paragrafen
Paragrafen
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Openbaarheidsparagraaf
Verbonden partijen
Grondbeleid
Subsidies
Opvolging aanbevelingen onderzoeken rekenkamercommissie
Bijlagen
Meerjarig investeringsplan 2025-2028
Overzicht van het verloop van reserves en voorzieningen
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht verplichte BBV indicatoren
Overzicht baten en lasten per taakveld
Overzicht verbonden partijen
Technische uitgangspunten
Den Helder in cijfers
Vaststelling begroting 2025
Programma's
Vitale gemeente
Home
Programma's
Vitale gemeente
Doelen
Vitale gemeente
Beleidskaders
Trends
Doelen
Woningbouwontwikkeling
Financieel overzicht
Reserves en investeringen
3.1 Wonen, werken, onderwijs en recreatie worden gericht op het boeien, binden en behouden van (toekomstige) werknemers voor de arbeidsmarktregio.
Het tijdelijke omgevingsplan wordt stapsgewijs uitgewerkt tot een volwaardig omgevingsplan. Er wordt hierbij teruggegrepen op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden zoals beschreven in de omgevingsvisie die in september 2023 is vastgesteld.
We geven uitvoering aan het programma Helders Perspectief.
We geven uitvoering aan de Regio Deal Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland en zetten erop in dat initiatieven structureel effect opleveren voor de regio. Daarbij werken we met onderwijs en ondernemers samen, via het netwerkplatform Tech@Connect.
We werken toe naar een nog betere dienstverlening aan ondernemers. Daarbij focussen we op thema’s die bijdragen aan professioneel accounthouderschap en op activiteiten die bijdragen aan de positionering van team Economische Zaken. Met de inzet van een client-relatiemanagement systeem (CRM) bouwen we aan meer continuïteit in onze ondernemersdienstverlening en krijgen we meer inzicht in de plannen van ondernemers.
3.2 We werken samen in de haven om ruimte te vinden voor Koninklijke Marine, havenbedrijfsleven en om toekomstige gebruikers en de bereikbaarheid en waterveiligheid te borgen (in het maritiem cluster).
We denken mee in het project renovatie TESO-haven van Rijkswaterstaat om de gebiedsinrichting rond de aanlandinrichting te optimaliseren in verblijfskwaliteit en uitstraling. In 2025 wordt inzicht verkregen in de verplaatsingsmogelijkheden van de aanlandinrichting.
Aan de hand van het bestuursakkoord Ontwikkeling maritiem cluster Den Helder en in lijn met de gemeentelijke Havenvisie geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan. Concrete projecten zijn onder andere de verplaatsing van de Moormanbrug, de verdieping van de vaarweg Nieuwe Diep, de herbestemming van Defensievastgoed en de dijkversterking Nieuwe Diep.
We zetten in op de positionering van een Hydrogen Valley (samenwerking tussen het Noordzeekanaalgebied en Noord-Holland-Noord) voor de ontwikkeling van het waterstofprogramma in de regio.
3.3 We benutten kansen om het toerisme in Den Helder te bevorderen.
De aanwezigheid van evenementen heeft een belangrijk effect op het imago en de aantrekkingskracht van Den Helder. We organiseren een evenement waarbij we Den Helder verder op de kaart zetten als maritieme stad
We geven uitvoering aan het beleidskader Toerisme 2025 - 2028. Onder andere door de inzet op een kwalitatieve verbetering van de strandslagen en een jaarlijkse bijdrage aan het Toeristisch Ondernemers Platform.
We werken de uitgangspunten uit voor de ontwikkeling van de Noordzeekust uit, met als onderdeel daarvan het multifunctioneel gebruik van de binnenduinrand/Duinzoom. Toerisme is daar een belangrijk onderdeel in. In 2025 wordt regionaal verkend op welke wijze deze ontwikkeling een plaats krijgt binnen het Ontwikkelperspectief NHN.
3.4 We realiseren van een voldoende en kwalitatief onderscheidend woningaanbod. Daarnaast realiseren we tijdelijke huisvesting (flexibel wonen) voor spoedzoekers, statushouders en arbeidsmigranten.
We stellen een volkshuisvestingsprogramma op waarin naast reguliere woningbouwprogrammering ook aandacht is voor het streven naar balans in de woningvoorraad (conform de Nationale Woon- en Bouwagenda) en de woonbehoefte van aandachtsgroepen. In 2025 starten we ook met de uitvoering daarvan.
We ontwikkelen fase 5 van Willem Alexanderhof.
We ronden de werkzaamheden van de openbare ruimte af.
We ontwikkelen een locatie voor flexibele woonbebouwing.
We onderzoeken en bereiden voor de gebiedsontwikkelingen bij het Dijkkwartier en de Drs. Bijlweg.
We bereiden nieuwe woningbouwlocaties voor bij de Spoorweghaven/Ruyghweg en Juliandorp Oost. Verder maken we bouw- en woonrijp voor de woningbouw bij station Den Helder Zuid en Tillenhof. In het Bijlweggebied wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting voor Scholen aan Zee waarover in 2025 besluitvorming plaatsvindt.
3.5 Aan de hand van de duurzaamheidsagenda werken we aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en zetten we in op samenwerking met lokale trendsetters/voorlopers.
Energie besparen in de bestaande particuliere woningvoorraad.
In de Transitievisie Warmte is beschreven hoe wijken in Den Helder aardgas vrijgemaakt kunnen worden. Voor de startwijken De Schooten en Zwanenbalg worden Wijkuitvoeringsplannen opgesteld.
Aanpak gericht op huishoudens met een grotere kans op energiearmoede.
In 2024 heeft de herijking van de RES plaatsgevonden, de RES 2.0. De doelstelling van de RES 1.0 met daarin ons gezamenlijke aanbod om 3,6 terawattuur aan hernieuwbare elektriciteit op te wekken in 2030 is onveranderd gebleven. De zoekgebieden in en rond Den Helder zijn evenmin aangepast.
We stimuleren ondernemers om gebruik te maken van de subsidieregeling die ondernemers in de agrisector en de scheepvaart in de Kop van Noord-Holland ondersteunt bij het ombouwen van hun bedrijfsmiddelen, voer- en vaartuigen naar een elektrische aandrijving, gevoed door waterstof.
Het landelijk Programma Verbindingen Aanlanding Wind op Zee (VAWOZ) 2031-2040 onderzoekt hoe de windenergie aan land kan worden gebracht vanaf – na 2030 te bouwen – windparken op de Noordzee. De Kop van Noord-Holland is in beeld als aanlandregio voor zowel elektronen als moleculen. Onze inzet is gericht op een goede afweging van de voor- en nadelen van scenario's.
3.6 Goede bereikbaarheid van voorzieningen en een goede verkeersveiligheid.
Uitvoering wordt gegeven aan het uitvoeringsplan Fietsvisie 2024-2027. Onder andere door het stimuleren van fietsgebruik en inzet op goede fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad en op de stations. Kansen voor het realiseren van snelfletsroutes benutten we: lokaal en bovenlokaal. We realiseren doorfietsroutes om de fietsinfrastructuur van onze gemeente te verbeteren en te bouwen aan onze ambitie om een fietsvriendelijke gemeente te zijn. Voor de uitvoering is een krediet opgenomen in de begroting. De uitvoering van het investeringen in fietsveiligheid worden financieel ondersteund door de Provincie.
Met de gemeente Texel en de provincie Noord-Holland uitvoering geven aan de in 2024 vastgestelde mobiliteitsvisie met bijbehorend actieprogramma. Onder andere ronden we de onderzoeken en besluitvorming af over een businesscase Hub (overstappunt tussen verschillende vervoerswijzen/ transferium) op Kooypunt/Kooyhaven.
3.7 Dierenwelzijn
Wij zetten in op een verbeterd welzijn voor dieren in onze gemeente mede door samen met onze dierenwelzijnspartners te werken. Onze focus ligt daarbij niet alleen op het welzijn van de gehouden dieren, maar ook op het belang van de wilde inheemse dieren binnen onze gemeentegrenzen.
Bedragen x € 1.000
Lasten
€ 21.136
Baten
€ -10.859
Saldo
€ 10.278
Deze pagina is gebouwd op
12/17/2024 16:28:47
met de export van
12/17/2024 16:23:42
Zoeken
Er zijn geen resultaten gevonden.