Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | |||
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Vitale gemeente | ||||||
Exploitatie | ||||||
Lasten | 23.049 | 24.511 | 21.136 | 21.610 | 19.563 | 19.626 |
Beheer gebouwen | 1.286 | 1.074 | 1.270 | 1.257 | 1.256 | 1.255 |
Parkeren | 769 | 701 | 777 | 789 | 1.273 | 1.287 |
Haven | 2.214 | 3.154 | 2.892 | 3.124 | 3.536 | 4.091 |
Economische ontwikkeling | 3.751 | 3.871 | 3.573 | 2.512 | 2.418 | 2.404 |
Ruimte en leefomgeving | 1.276 | 1.479 | 1.268 | 1.274 | 1.274 | 1.274 |
Grondexploitatie | 6.232 | 3.842 | 3.673 | 4.976 | 2.079 | 1.585 |
Wonen, bouwen en duurzaamheid | 7.521 | 10.389 | 7.684 | 7.678 | 7.726 | 7.730 |
Baten | -20.205 | -10.265 | -10.859 | -12.311 | -10.214 | -9.587 |
Beheer gebouwen | -5.810 | -1.099 | -1.128 | -1.128 | -1.128 | -1.128 |
Parkeren | -126 | -105 | -108 | -108 | -908 | -908 |
Haven | -1.957 | |||||
Economische ontwikkeling | -3.527 | -1.798 | -2.135 | -2.135 | -2.135 | -2.135 |
Ruimte en leefomgeving | -93 | -67 | -49 | -49 | -49 | -49 |
Grondexploitatie | -6.279 | -3.802 | -3.633 | -5.086 | -2.189 | -1.561 |
Wonen, bouwen en duurzaamheid | -2.412 | -3.394 | -3.806 | -3.806 | -3.806 | -3.806 |
Saldo exploitatie | 2.845 | 14.246 | 10.278 | 9.298 | 9.348 | 10.040 |
Reserves | ||||||
Stortingen (lasten) | 10.883 | 888 | ||||
Onttrekkingen (baten) | -8.449 | -845 | -451 | -450 | -430 | -310 |
Saldo reserves | 2.434 | 43 | -451 | -450 | -430 | -310 |
Saldo van baten en lasten | 5.279 | 14.289 | 9.827 | 8.848 | 8.918 | 9.730 |
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Exploitatie | ||||
Administratieve wijzigingen | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | 852 | 1.426 | 1.730 | 1.236 |
Ruimtevragers | 173 | 117 | 205 | 924 |
Afronding projecten Stadshart | 23 | 49 | 137 | 165 |
In het stadshart lopen diverse opdrachten om concrete verbeteringen te realiseren. Deels zitten deze projecten in de voorbereidingsfase en deels in de uitvoeringsfase. Om de verschillende projecten af te ronden is er een uitvoeringskrediet nodig van € 2,8 miljoen. Geleidelijk leidt dit tot kapitaallasten. | ||||
Kadeverbreding Het Nieuwe Diep | 557 | |||
Het hoogheemraadschap (HHNK) gaat in 2026 de kades en damwanden vervangen als onderdeel van het project Havendijk voor de waterveiligheid. Door samenwerking kan de kadeverbreding en -verdieping eerder worden behaald en tegen lagere kosten. Daarmee wordt de haven van Den Helder geschikt gemaakt voor meer en grotere zeeschepen. Het betreft 600 meter kadelengte, 8 meter extra breedte en diepte naar -9 NAP, vergelijkbaar met de kadeverbreding Het Nieuwe Werk. De benodigde investering vanuit de gemeente is € 6.000.000. | ||||
Ontwikkeling Dijkkwartier | 67 | |||
Met de woningbouwontwikkeling Dijkkwartier kunnen 276 woningen worden opgeleverd. Oplevering wordt voorzien in 2030 en voor de realisatie wordt een financiële inzet van de gemeente gevraagd. De inzet wordt geraamd op € 5 miljoen. Voor dit bedrag worden infrastructurele werken mogelijk gemaakt die zich lenen om te worden geactiveerd waardoor een bedrag aan kapitaallasten moet worden vrijgemaakt. De uitwerking van het plan wordt in een aparte raadsvoordracht voorgelegd. Financieel wordt voorgesteld om voor de bijdrage dekking te zoeken binnen de ruimte van de algemene reserve. Wij achten dit mogelijk voor € 4 miljoen. Voor het resterende bedrag wordt tezijnertijd specieke activa aangewezen welke worden afgeschreven in 40 jaar. De kapitaallasten hiervan zijn opgenomen in 2028. | ||||
Spoorhavenweg | 67 | |||
Voor ontwikkeling van Spoorhaven is een krediet nodig van € 1 miljoen. Hieruit vloeien kapitaallasten per 2028. | ||||
Stationsomgeving binnenstad | 18 | 18 | 18 | |
Het verbeteren van de sociale veiligheid en leefbaarheid in de stationsomgeving heeft een hoge prioriteit. Vanwege de herontwikkeling van het voormalige postkantoor ligt er een kans voor een herinrichting van het westelijk deel van het stationsgebied. Het benodigde krediet is € 600.000. | ||||
Structurele bijdrage samenwerking AYOP | 50 | 50 | 50 | 50 |
Sinds 2024 is het werkgebied van Amsterdam IJmuiden Offshore Ports (AYOP) uitgebreid naar Den Helder, waarmee de Noord Hollandse Zeehavens beter samenwerken voor de positionering richting offshore windorganisaties. | ||||
Verkenning Small Modulair Reactor | 100 | |||
Voor de kosten van de uitwerkingsmogelijkheden van een Small Modulair Reactor wordt een budget van € 100.000 gevraagd. | ||||
Maatregelen | -632 | -920 | -1.216 | -1.132 |
Bijdrage ontwikkelaars | -150 | -150 | -150 | |
Met afsprakenbrieven (bij de start van een ruimtelijke ontwikkeling) en in anterieure overeenkomsten (zodra er duidelijkheid is over een haalbaar plan) wordt de te verhalen kosten de gemeente vastgelegd. Dit betreft de capaciteit en bijkomende kosten als meer werk wordt verrricht dan alleen het toetsen van plannen. De meerkosten worden in een kostenverdeling met initiatiefnemers/ontwikkelaars vastgelegd. Dit is in lijn met het verhaal van kosten waartoe de Omgevingswet verplicht. Ook de kosten van benodigde aanpassingen in de openbare ruimte leggen we bij de ontwikkelaar. | ||||
Cofinanciering subsidies | -200 | |||
In de begroting 2024-2027 is een fonds cofinanciering subsidieaanvragen opgenomen met bijdragen uit de jaren 2024 en 2025. De jaarschijf 2025 laten we vervallen. | ||||
Helders perspectief | -88 | -84 | ||
Er kan een besparing op het uitvoeringsprogramma Helders Perspectief worden opgenomen voor de projecten voor de jaarschijven 2026 en 2027 van 20 %. | ||||
Parkeren | -300 | -300 | ||
We onderzoeken maatregelen in het parkeerbeleid: kostenbesparing in onderhoud en beheer van de voorzieningen en verhoging van de baten (vergunningen en gebieden met betaald parkeren). Bij het herzien van het parkeerbeleid wordt gezocht naar een oplossing om ontwikkelingen in het stadshart mogelijk te maken en tegelijkertijd de bereikbaarheid en het economisch functioneren van de binnenstad zo veel mogelijk te waarborgen. In de optie betaald parkeren wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om betaald parkeren in te voeren bij bijvoorbeeld de strandslagen of de haven. | ||||
Programma Duurzaamheid | -200 | -200 | -200 | |
De middelen voor het programma Duurzaamheid worden met € 200.000 verlaagd. Dit betekent een halvering van de daarin beschikbare stimuleringsbudgetten. | ||||
Stedelijke vernieuwing | -50 | -50 | -50 | |
Met ingang van 2026 wordt het jaarlijkse budget voor stedelijk vernieuwingsbudget verlaagd met 20%, oftewel € 50.000 | ||||
Toename overhead kosten team Omgeving en het effect hiervan op de bouwleges opbrengsten | -432 | -432 | -432 | -432 |
Indien de maximaal toe te rekenen overhead kosten van team Omgeving aan de bouwleges volledig wordt opgevoerd, heeft dit een stijging tot gevolg van de bouwleges opbrengsten. | ||||
Totaal exploitatie | 393 | 624 | 719 | 1.028 |
Reserves | ||||
Technische financiële ontwikkelingen | -922 | -922 | -1.009 | -889 |
Totaal reserves | -922 | -922 | -1.009 | -889 |
Totaal programma Vitale gemeente | -529 | -298 | -291 | 139 |